• ZAMIERZENIA DYDAK. - WYCH. GRUDZIEŃ - MOTYLKI 2023
      • ZAMIERZENIA DYDAK. - WYCH. GRUDZIEŃ - MOTYLKI 2023

      • 11.12.2023 13:02
      • Zamierzenia dydaktyczno - wychowawcze na miesiąc grudzień: 
      • Tematy kompleksowe:

        1. KULINARNE WYZWANIA

        2. ŚWIĄTECZNY CZAS

        3. NOWY ROK TUŻ-TUŻ

        4. ZIMA

         

         

        Cele dydaktyczno-wychowawcze:

        • wzmacnianie poczucia więzi z rówieśnikami poprzez udział w zabawach teatralnych;
        • wdrażanie do odczytywania znaków pozawerbalnych: słuchowych, wzrokowych oraz do wykorzystywania ich w komunikacji;
        • doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści , emocji;
        • wzbogacanie wiedzy o polskich tradycjach związanych z obchodami świąt Bożego Narodzenia;
        • kształtowanie umiejętności wyrażania wiedzy i emocji dotyczących świąt Bożego Narodzenia poprzez śpiewanie piosenek, kolęd oraz aktywność plastyczną;
        • kształtowanie świadomości przynależności do rodziny oraz wzmacnianie więzi;
        • kształtowanie rozumienia wartości świąt, których przesłaniem jest dawanie dobra, okazywanie serca i pomaganie;
        • kształtowanie postawy troski wobec zwierząt;
        • kształtowanie umiejętności składania życzeń, w tym życzeń w formie wysyłanych kart;
        • kształtowanie znajomości adresu zamieszkania i umiejętności posługiwania się nim;
        • doskonalenie orientacji w przestrzeni i na kartce, rozróżniania strony lewej i prawej;
        • kształtowanie umiejętności porównywania wielkości przedmiotów oraz dokonywania pomiarów długości;
        • doskonalenie umiejętności dostrzegania następstw: pór roku, dni tygodnia, pór dnia, nazw miesięcy;
        • zapoznanie ze sposobami mierzenia czasu za pomocą różnych rodzajów zegarów (stoper, zegar: słoneczny, elektroniczny, piaskowy, tarczowy, wahadłowy), porównywanie czasu wykonywania różnych czynności w ciągu doby;
        • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich;
        • doskonalenie postawy zainteresowania czytaniem;
        • doskonalenie umiejętności porządkowania elementów historyjki obrazkowej względem następstw czasu;
        • doskonalenie umiejętności postrzegania książek jako źródła przyjemnych emocji oraz wiedzy o świecie;
        • kształtowanie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości ;
        • kształtowanie umiejętności wyszukiwania rymów i tworzenia krótkich rymowanek, wyliczanek i wierszy;
        • Wzbudzanie zainteresowania literami;
        • poznanie litery „r”, „R” i umiejętność wyszukania jej w tekście;
        • kształtowanie umiejętności rozwiązywania rebusów obrazkowo-literowych;
        • kształtowanie pojęcia liczby „sześć”, „siedem", poznanie cyfry 6, 7;
        • kształtowanie umiejętności porządkowania zbiorów zgodnie z wzrastającą i malejącą liczebnością;
        • doskonalenie umiejętności szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze oraz stosowania określeń: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”;
        • wdrażanie do konstruowania, majsterkowania oraz doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych podczas zajęć plastycznych;
        • kształtowanie umiejętności określania, które z wprowadzanych i obserwowanych zmian mają charakter odwracalny, nieodwracalny lub częściowo odwracalny;
        • wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznego zachowania podczas wycinania nożyczkami;
        • wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznego zachowania podczas zabaw ruchowych;
        • wspieranie rozwoju ruchowego poprzez organizowanie zabaw ruchowych w sali i na powietrzu;
        • doskonalenie płynności, koordynacji i świadomości ruchów całego ciała;
        • kształtowanie nawyku kontroli postawy ciała oraz układania ręki podczas szlaczków;
        • doskonalenie umiejętności radzenia sobie z emocjami w sytuacjach współpracy i współzawodnictwa;
        • kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach;
        • kształtowanie zrozumienia, że nie trzeba być pierwszym i najlepszym w każdej dziedzinie;
        • wdrażanie do stosowania form grzecznościowych adekwatnych do sytuacji;
        • doskonalenie umiejętności społecznych podczas współdziałanie w grupie, realizowanie zadań oraz odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg i efekt końcowy,
        • doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywania samooceny;
        • wzbogacanie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji;
        • kształcenie umiejętności odczytywania symboliki piramidy zdrowia i przyporządkowywania elementów do określonych jej poziomów;
        • kształtowanie umiejętności prawidłowego i estetycznego nakrywania do stołu oraz nawyku sprzątania po posiłku;
        • wzbogacanie wiedzy na temat pochodzenia produktów spożywczych oraz o zawodzie kucharza.

         

         

                                                                                    

        PIOSENKA
        Rokiczanka
        „Pastorałka od serca do ucha”

         

        Zaśpiewajmy pastorałkę od serca do ucha
        Gdy za oknem biała śniegu, poducha, poducha

        Już Pan Jezus w żłobie leży
        Na wyścigi każdy bieży
        Zobaczyć Malucha, Malucha
        Już Pan Jezus w żłobie leży
        Na wyścigi każdy bieży
        Zobaczyć Malucha, Malucha

        Powitajmy maleńkiego Jezusa z radością
        A Maryję matkę Jego, z godnością, godnością

        Niech mu wszystkie dzwony grają
        Aniołowie zaśpiewają
        Wesołą nowinę, nowinę
        Niech mu wszystkie dzwony grają
        Aniołowie zaśpiewają
        Wesołą nowinę, nowinę

        Dzieciąteczko tam na sianie cicho śpi, cicho śpi
        A Maryi z oczu płyną szczęścia łzy, szczęścia łzy

        Okruszyno moja miła
        W bólu Ciebie porodziłam
        Witaj mi, witaj mi, witaj mi
        Okruszyno moja miła
        W bólu Ciebie porodziłam
        Witaj mi, witaj mi, witaj mi

        My zagrajmy żwawą nutę na flecie, na flecie
        I uczcijmy jak najlepiej to Dziecię, to Dziecię

        Świeci gwiazda migotliwie
        Narodził się Bóg prawdziwie
        Na świecie, na świecie, na świecie
        Świeci gwiazda migotliwie
        Narodził się Bóg prawdziwie
        Na świecie, na świecie, na świecie



        WIERSZYK
        Niech te Święta tak wspaniałe,
        będą jakby z bajek całe,
        niechaj gwiazdka z nieba leci,
        niech Mikołaj tuli dzieci,
        biały puch niech z góry spada,
        niechaj piesek w nocy gada,
        niech choinka pachnie pięknie
        wszystkim wokół serce mięknie!

        ZABAWA PALUSZKOWA

        Bałwanek

        Zima gdy śnieżek prószy, (pokazujemy palcami jak prószy śnieg)
        A mróz szczypie w uszy, (przykładamy palec wskazujący do kciuka)
        Dzieci bawią się na dworze, (stukamy palcami w wewnętrzną stronę dłoni)
        Kto ulepić bałwanka im pomoże? (dorosły rozkłada ręce)
        Ja ulepię kule dwie, (dorosły ściska dłonie w pięści)
        to podstawa, a to brzuch, (dorosły układa jedną pięść na drugiej)
        Tu potrzeba ludzi dwóch,
        Trzecia kula zamiast głowy, (dziecko układa swoją pięć na pięściach dorosłego)
        Nasz bałwanek już gotowy!

      • Wróć do listy artykułów