• MUCHOMORKI- MARZEC 2024
      • MUCHOMORKI- MARZEC 2024

      • 10.03.2024 10:26
      • ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC MARZEC
      • MARZEC– „MUCHOMORKI”

         

        Tematyka kompleksowa na miesiąc marzec:

         

        1. ZWIERZĘTA SPRZED MILIONÓW LAT
        2. POGODA MARCOWA
        3. WIOSNA, ACH TO TY!
        4. WIELKANOC

         

        Zamierzenia dydaktyczno - wychowawcze:

        Fizyczny obszar rozwoju dziecka:

        Społeczna aktywność dziecka:

        • zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
        • porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;

        Językowa aktywność dziecka:

        • rozwijanie sprawności całego ciała
        • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;

        Artystyczna aktywność dziecka:

        • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
        • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych,

        Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

        • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
        • uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie
        • przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
        • dbanie o higienę
        • przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
        • przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;

        Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

        Społeczna aktywność dziecka:

        • dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
        • zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;

        Społeczny obszar rozwoju dziecka

        Społeczna aktywność dziecka:

        • przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
        • dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
        • współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;
        • odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań.

        Poznawczy obszar rozwoju dziecka

        Społeczna aktywność dziecka:

        • określanie tego, co dziecko robi dobrze;
        • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem.

        Językowa aktywność dziecka:

        • aktywne słuchanie rozmówcy;
        • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
        • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
        • przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
        • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
        • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
        • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
        • wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
        • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
        • umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
        • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
        • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie.

        Artystyczna aktywność dziecka:

        • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
        • słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego;
        • nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
        • śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne;
        • improwizowanie piosenek ruchem;
        • dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków;

        Aktywność poznawcza:

        • uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
        • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
        • uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;
        • klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
        • rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
        • nazywanie figur geometrycznych;
        • poznawanie wybranych zwierząt prehistorycznych (dinozaury) i roślin (np. olbrzymie paprocie) występujących w tamtym okresie;
        • wskazywanie szczegółowych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami;
        • układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru.
         

         

        Piosenki:

         

        Jaki to dinozaur?

        1. Jest ogromny i ma straszną

        Paszczę, ostre pazury.

        To jest tyranozaur. Boją się go wszystkie

        inne dinozaury!

        Ref. Dinozaury, dinozaury to ogromne gady.

        Żyły dawno temu, ale w ziemi można

        znaleźć ich niezwykłe ślady! /x2

        2. Bardzo dobrze umie pływać,

        Choć to też jest dinozaur.

        Jeśli umie pływać, żyje tylko w wodzie,

        To jest ichtiozaur!

        Ref. . Dinozaury, dinozaury…

        3. Ten dinozaur umie latać,

        Tak jak fruwają ptaki.

        Wiem że ten dinozaur, który umie latać,

        To jest pterodaktyl.

        Ref.  Dinozaury, dinozaury…

         

        Wołanie wiosny

         

        I. Dzisiaj w drodze do przedszkola

        już zielone były pola,

        a bociany klekotały,

        bo na łąkę przyleciały.

         

        Ref.: Zielona wiosenka nas woła,

        zielona panienka wesoła.

        W oczy świeci nam

        złotym słońcem

        i rozrzuca kwiaty pachnące. (2x)

         

        II. Na gałązkach pierwsze pąki,

        a na pąkach pierwsze bąki.

        Żabki skaczą, a skowronek

        śpiewa jak srebrzysty dzwonek.

         

        Ref.: Zielona wiosenka…

         

        III. Na spacerze zobaczymy,

        czy już nigdzie nie ma zimy.

        Teraz wiosna rządzić będzie,

        z czego bardzo się cieszymy!

         

        Ref.: Zielona wiosenka…

         

        Kolorowa Pani Wiosna

        1.Pani wiosna przyszła w kwiecistej sukience,

        w tym sezonie modne fiołki i kaczeńce.

        Z żółtych tulipanów ma na włosach wianek,

        w dłoniach trzyma bukiet z liliowych sasanek.

         

        Ref.: Idzie wiosna uśmiechnięta

        polem, lasem, łąką, drogą.

        Szumią drzewa, szumią trawy,

        piosenkę zieloną.

         

        2.Na gałązkach wierzby budzą się już kotki,

        a w ogródku kwitną krokusy, pierwiosnki.

        Białe przebiśniegi rozchylają płatki.

        Na rabatach kwitną kolorowe bratki.

         

        Ref.: Idzie wiosna uśmiechnięta

        polem, lasem, łąką, drogą.

        Szumią drzewa, szumią trawy,

        piosenkę zieloną.

         

        3.Ptaki wyśpiewują najpiękniejsze trele,

        a nad łąką tańczą motyle i trzmiele.

        Jak to dobrze, że już wiosna piękna, miła,

        po tak długiej zimie do nas znów wróciła.

         

        Ref.: Idzie wiosna uśmiechnięta

        polem, lasem, łąką, drogą.

        Szumią drzewa, szumią trawy,

        piosenkę zieloną.

         

         

        Koszyczek dobrych życzeń

        1. Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku,

        a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku.

        Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak.

        Dziwi się biały baranek: „O! Kto to wszystko będzie jadł?”.

         

        Ref.: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł,

        a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.

        Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!

        I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości!

         

        2. Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała.

        Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała.

        Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat,

        lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł?

         

        Ref.: Mama, tata…

         

        3. Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.

        Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.

        I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są,

        a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.

         

        Ref.: Mama, tata…

         

        Wiersze:

        „Dzień Kobiet”

        Kobiety dziś świętują.

        Niech się zawsze dobrze czują.

        Kobietom naszym cześć.

        my życzenia chcemy nieść.

        Wszystkie Panie – Damy

        zawsze pięknie pozdrawiamy,

        w drzwiach je przepuszczamy,

        o kobiety zawsze dbamy.

        Bo bez babek świat jest nudny,

        I to tego bardzo smutny.

        One siły nam dodają,

        Zawsze chętnie pomagają.

        Są jak kolorowy kwiat,

        Bez nich czarno-biały świat.

         

         

      • Wróć do listy artykułów