Grupa wiekowa: 4 i 5 LATKI
wychowawcy: mgr Marta Balcarczyk, mgr Emilia Waluś
TEMATY KOMPLEKSOWE:
1. Siły przyrody
2. Cztery żywioły
3. Wielka wyprawa
4. Nasze podróże
OGÓLNE ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-
DYDAKTYCZNE:
• poznanie nowej wartości „odpowiedzialność”,
• rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u dzieci,
• rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
• rozwijanie empatii i pozytywnych cech charakteru,
• zabawy badawcze i eksperymenty w celu poznania właściwości
wody, poznania obiegu wody w przyrodzie, poznania właściwości
powietrza - zachęcanie dzieci do samodzielnego badania
(odkrywania) otaczającej nas rzeczywistości i wyciągania wniosków
z prowadzonej obserwacji,
• poznanie postaci Fryderyka Chopina i jego twórczości,
• rozwijanie słuchu muzycznego, uwrażliwienie na piękno muzyki
klasycznej, rozwijanie ekspresji i wrażliwości muzycznej,
• rozwijanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego
za pomocą ruchu,
• zachęcanie do samodzielnego eksperymentowania z melodią i
ruchem ciała,
• wzmacnianie wiary we własne siły podczas różnych aktywności
podejmowanych w przedszkolu,
• poznanie roli tempa w piosenkach, kształtowanie poczucia rytmu
,
• poznanie siły żywiołów i ich wpływu na życie człowieka, budowanie
postawy pokory wobec potęgi żywiołów,
• poszerzanie wiedzy przyrodniczej - poznanie właściwości gliny,
piasku i ziemi,
• rozwijanie umiejętności myślenia logicznego i umiejętności
wyciągania wniosków podczas zabaw badawczych,
• poznanie nowej wartości „oszczędność”,
• zachęcanie do oszczędzania poprzez ukazanie korzyści
płynących z tego działania,
• poznanie różnych środków transportu – lądowych, powietrznych i
wodnych,
• poszerzanie wiedzy na temat różnych pojazdów lądowych,
poznanie budowy samolotu,
• poznanie wybranych owoców tropikalnych, zachęcanie do
poznawania nowych smaków i jedzenia owoców,
• budzenie poczucia ciekawości świata,
• poznanie pingwina jako przedstawiciela fauny Antarktydy,
• poznanie wybranych zwierząt zamieszkujących Afrykę,
• poznanie tradycyjnego afrykańskiego instrumentu,
• rozwijanie wrażliwości słuchowej i poczucia rytmu, nauka
gry na bębenku,
Wiersze:
Wodny masażyk
Marlena Szeląg
Twoje plecy wymasuję,
wodny masaż zastosuję.
Najpierw będzie drobny deszczyk,
abyś poczuł mały dreszczyk.
Potem się ulewa stanie,
co przemoczy w mig ubranie!
Pełno wody w okolicy,
woda płynie po ulicy!
Dzieci w potok ten wskakują
wodę wokoł rozchlapują!
Och, jak są tym rozbawione!
Ziemniak z ogniska - zabawa z rymowanką
Marlena Szeląg
Gorący ziemniak wypadł z ogniska,
turla się, skacze, wszędzie przeciska.
Z ręki do ręki, goni i goni,
nikt nie chce sobie poparzyć dłoni!
Ten kto na dłużej kartofel potrzyma,
bolące dłonie w zimnej wodzie trzyma...
Piosenki
Żywioły
sł. Urszula Kamińska, muz. Jędrzej Rochecki
Ogień płonie, kiedy pali się ognisko.
Daje światło i ciepło, jak wiesz.
Ugotować na nim możesz sobie wszystko.
Lecz uważaj, bo oparzyć może też.
Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia.
Moc żywiołów zrozumieć już czas.
Bo te wielkie siły przyrody
rządzą światem, co jest wokół nas! (x2)
Woda szumi w morzu, rzece oraz kranie.
Każdy musi ją pić, żeby żyć.
Takie miłe jest pływanie i pluskanie.
Lecz gdy hula, to i powódź może być.
Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia...
Choć powietrza nie widzimy, jest tu stale.
To nim właśnie oddychamy cały czas.
Jest nim wiatr, co pędzi dalej wciąż i dalej.
I wichura, co przewrócić może nas.
Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia...
Ziemia to jest taki dom dla wszystkich ludzi.
Swoich bogactw nam daje dużo tak.
Ona karmi nas i chroni, aż dziw budzi.
Lecz wulkany też ma groźne, i to jak.
Ref.: Ogień, woda, powietrze i ziemia...
Płyną statki z bananami
sł. i muz. tradycyjne
Płyną statki z bananami w świetle gwiazd:
Łabi du daj daj, łabi du daj.
A każdy ładowacz śpiewa tak:
Łabi du daj daj, łabi du daj.
Podaj, podaj, podaj mi podaj
bananów kosz!
Podaj, podaj, podaj mi podaj
bananów kosz!
TEMATY KOMPLEKSOWE:
1.Czas płynie
2. Młodsi i starsi
3. Sport to zdrowie
4. Dbam o zdrowie
Ogólne zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- poznanie wartości „wolność” oraz „zdrowie”;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat;
- zachęcanie do szanowania odmienności innych;
- wyrabianie koordynacji wzrokowo- ruchowej;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo- słuchowej;
- ćwiczenie pamięci, nauka wierszy i piosenek;
- rozwijanie umiejętności matematycznych, przeliczania w
zakresie odpowiednim do wieku;
- poznanie zjawisk rytmicznie występujących w przyrodzie
(dzień – noc);
- poznanie cech pór roku i zjawiska ich rytmiczności;
- pozwanie poszczególnych etapów życia człowieka;
- poznanie pojęcia „para”;
- poznanie zastosowania kalendarza, zapoznanie z nazwami
miesięcy;
- poznanie aktywnych sposobów spędzania wolnego czasu
na śniegu;
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w
przestrzeni;
- poznanie zawodu farmaceuty i jego miejsca pracy;
- poznanie sposobów na zachowanie dobrego stanu zdrowia;
- rozwijanie wrażliwości muzycznej, słuchu muzycznego i
umiejętności wokalnych;
- poznanie pojęcia „taniec” i kroków do „Polki kłanianej”;
- doskonalenie sprawności fizycznej;
- rozwijanie logicznego myślenia;
- rozwijanie pamięci wzrokowej;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- rozwijanie wyobraźni oraz poczucia własnej wartości;
- doskonalenie analizy słuchowej i wzrokowej.
WIERSZE
„Serce dla babci i dziadka”
Marlena Szeląg
Choć małe jeszcze serduszko moje,
to pełne miłości do dziadziusia.
W nim także miejsce jest babciu Twoje
,
bo kocha was przecież najmocniej wnusia.
Babciu i dziadku, najlepsi na świecie,
laurki ode mnie dziś dostaniecie!
A w tych laurkach z serca życzenia:
zdrowia, szczęścia i zadowolenia.
„Czystość”
Marlena Szeląg
Czystość dzisiaj to podstawa!
To nie z brudem jest zabawa,
ale z mydłem uścisk dłoni,
niech od brudu każdy stroni!
Kto czystością chce się chlubić,
musi mydło wnet polubić!
PIOSENKI
„Cza cza dla babci i dziadka”
Dla babci czaczę tańczymy na lodzie
Dla babci tańczyć możemy i co dzień
Dla babci czaczę na soplach gra wiatr
A my życzymy i śpiewamy tak
Kochana babciu żyj sto lat
Ciesz się wnukami i kochaj świat
Kochana babciu żyj sto lat
Śpiewaj z nami głośno cza cza cza
Dla dziadka czacze tańczymy na lodzie
Dla dziadka tańczyć możemy i co dzień
Dla dziadka czaczę na soplach gra wiatr
A my życzymy i śpiewamy tak
Kochany dziadku żyj sto lat
Ciesz się wnukami i kochaj świat
Kochany dziadku żyj sto lat
Śpiewaj z nami głośno cza cza cza
Bo babcia z dziadkiem to nasze są skarby
Malują uśmiech bez pędzla i farby
I dla nich czaczę na soplach gra wiatr
A my życzymy i śpiewamy tak
Kochana babciu żyj sto lat
Ciesz się wnukami i kochaj świat
Kochany dziadku żyj sto lat
Śpiewaj z nami głośno cza cza cza
„Zabawy na śniegu”
Ref.: Gdy pada śnieg, biały śnieg,
Gdy sypie i prószy biały śnieg...(x2)
Z górki na pazurki zjeżdżamy na sankach,
a ze śniegu ulepimy białego bałwanka.
Ref.: Gdy pada śnieg... (x2)
W mamę albo tatę rzucimy śnieżkami.
Przyszła mroźna biała zima,
pobawcie się z nami.
Ref.: Gdy pada śnieg (x2)