Tematy kompleksowe:
1. Mali odkrywcy.
2. Tajemnice świata.
3. Nadchodzi wiosna.
4. Wiosna tuż-tuż...
OGÓLNE ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:
- wprowadzenie pojęć : wiedza, wytrwałość;
- poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm
społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów
grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe
zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie
o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej,
podejmowanie trudnych decyzji służących dobru,
przeciwstawianie się złu;
- nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i
sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości,
rozwijanie asertywności;
- poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do
siebie i innych osób;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje
w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa,
lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
- kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3,
4, 5, 6, 7, 8; operowanie liczebnikami porządkowymi;
- kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości,
wysokości;
- kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni
podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
- rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych
gramatycznie;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie,
różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie
globalne);
- rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z
wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i
różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie),
odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów
literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu
(analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek
o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, g, p, w, c, j,
wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w
wyrazie;
- zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów,
piosenek w j. angielskim;
- rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek
tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
- rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej
podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
- kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz
inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych,
konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych
materiałów;
- kształtowanie myślenia logicznego w zabawach
wymagających kodowania i dekodowania informacji.
"Mali wynalazcy"
sł. M.Przewoźniak, muz. i aranż. K.Mroziński
Czy dorośli już nam wszystko
wymyślili?
Wynaleźli, opisali
i odkryli?
Leki, drony i smartfony,
i żarówki...
Poczekajcie! Nadciągają
mądre główki!
Bo my... Bo my...
Bo my... Bo my...
Ref.: Wymyślimy coś takiego,
coś dobrego i fajnego.
Coś takiego, że dorośli
będą, będą nam zazdrościć!
Wymyślimy galaretkę,
która leczy.
I maszynę, która sprząta
nasze rzeczy.
I rajstopy, co się same
zakładają,
oraz lody, które nas
nie przeziębiają!
A tak! A tak!
A tak! A tak!
Ref.: Wymyślimy coś takiego...
Będą żelki na zły humor
i lenistwo.
I parasol, który chroni
środowisko.
Dorośniemy, odkryjemy –
zobaczycie.
Urządzimy naszą Ziemię
wyśmienicie.
Hurra! Hurra!
Hurra!
Ref.: Wymyślimy coś takiego...
"Kwiatki - petronelki"
Elżbieta Minczakiewicz
Kółka małe i pętelki
Zrobię kwiatki – „petronelki”.
Dam łodygi, listki małe,
Kwiaty będą doskonałe!
Bukiet włożę do wazonu,
Będzie pachnieć w całym domu!
"Przyszła wiosna do niedźwiedzia"
sł. Anna Bernat, muz. Trad.
Przyszła wiosna do niedźwiedzia:
„Zbudź się, misiu, zbudź!”.
Pogłaskała słonkiem,
dzyń, dzyń leśnym dzwonkiem.
Zbudź się, misiu, zbudź się, misiu,
a on śpi i już!
Przyszła wiosna do niedźwiedzia:
„Zbudź się, misiu, zbudź!”.
Burzą grała, grzmiała, gromem zahuczała.
Zbudź się, misiu, zbudź się, misiu,
a on śpi i już!
Nadleciała pszczółka mała:
„Zbudź się, misiu, zbudź!”.
Bzyku – bzyk do ucha, widział kto leniucha!
Ledwie pszczółka bzyk – bzyknęła,
Niedźwiedź krzyknął: „Miód!”.
"W zagrodzie"
Bożena Forma
Wstawać wszyscy wstawać, dzionek się zaczyna.
Słoneczko już świeci to dobra nowina.
Gospodyni Magda z łóżka wyskakuje.
Krząta się po domu, czasu nie marnuje.
Już czekają kury, kaczki i perliczki.
Kogut, kilka gęsi, indor i indyczki.
Gospodyni w wiadrach, czystą wodę niesie.
Ptactwu sypie karmę, głodne wszystkie przecież.
Wypuszcza z obory krowę i barana,
niech na łące trawę skubią już od rana.
"Była babuleńka"
sł. i muz. Tradycyjne
Była babuleńka rodu ubogiego,
miała koziołeczka bardzo upartego.
Ref.: Fik mik, fik mik, szwadyrydy rydy, rach ciach ciach,
bardzo upartego. (x2)
A ten koziołeczek był bardzo rozpustny,
wyjadł babuleńce zagonek kapusty.
Ref.: Fik mik, fik mik...
A weźże babulko kija sękatego
i wybijże mocno kozła upartego.
Ref.: Fik mik, fik mik...