Login Form

Licznik odwiedzin

3479237
Dziś
Wczoraj
Ten tydzień
Zeszły tydzień
Ten miesiąc
Zeszły miesiąc
Wszystkie
239
2110
11003
3447289
104563
141400
3479237

Your IP: 91.234.217.183
Server Time: 2020-05-29 03:13:18
TEMATY KOMPLEKSOWE:

* Wiosenne powroty
* Wielkanoc
* Wiosna na wsi
* Dbamy o przyrodę

Ogólne zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

- poznawanie życia ptaków wiosną – budowanie gniazd, składanie jaj, wyleganie się młodych, dbanie o nie. Wyjaśnianie określeń: rośliny chronione, zwierzęta chronione;
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami wielkanocnymi.
- poznawanie przedstawicieli ginących gatunków. Poznawanie w sposób bezpośredni i pośredni (film, książka) zwierząt hodowanych na wsi – zarówno osobników dorosłych, jak i ich potomstwa; nazywanie ich miejsc zamieszkania; naśladowanie ruchów i głosów.
- wyjaśnianie roli zwierząt hodowanych na wsi – określanie korzyści, jakie ma człowiek z ich hodowli (np. gęś – pierze, baran – wełna itp.).
- wyjaśnianie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.
- poznawanie etapów rozwojowych, np. żaby, motyla.
- poznawanie sposobów ochrony środowiska m.in. szanowanie wody, niemarnowanie jej, poznawanie przejawów działalności ekologicznej: segregowanie odpadów, oczyszczanie ścieków, zakładanie filtrów na kominy, ochrona roślin i zwierzą itp.

Procesy poznawcze
- analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie.
- skupianie uwagi na osobach, przedmiotach, obrazkach, wyjaśnieniach, treściach przedstawianych wierszy, opowiadań.
- dłuższe skupianie uwagi na wykonywanych ćwiczeniach, zadaniach, pracach plastycznych.

Aktywność językowa
- uczestniczenie w ćwiczeniach narządów artykulacyjnych, z wykorzystaniem głosek, sylab i krótkich tekstów.
- opowiadanie o obrazkach przedstawiających różne sytuacje.
- wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.
- wypowiadanie się zdaniami złożonymi.

Początkowa nauka czytania i pisania
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).

Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej.
- odróżnianie druku od pisma.
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych.

Elementy matematyki
- posługiwanie się w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym, dodawanie i odejmowanie, wprowadzenie pojęcia stałości liczby, równoliczności, rozróżnianie zbiorów równolicznych i zbiorów nierównolicznych.

Działalność plastyczna
- uczestniczenie w zabawach z barwną plamą, kreską, wzorem, np. projektowanie wzorów tkanin ,projektowanie wzorów na wazony, kubeczki itp.
- przygotowywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych na konkursy.
- tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).

W świecie sztuki – muzyka
- wyrażanie stanów emocjonalnych, pojęć i zjawisk pozamuzycznych różnymi środkami aktywności instrumentalnej, wokalnej i ruchowej.
- nauka nowych piosenek , próby zbiorowego i indywidualnego śpiewania, granie na wybranych instrumentach.

Aktywność ruchowa
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych i innych formach aktywności ruchowych rozwijających sprawność fizyczną dzieci.

Piosenki:

„Bocianek”
(sł. i muzyka K. Gowik) MAC Edukacja, CD. 2

1. Powróciły już bociany z dalekiego lotu.
Pełno teraz tu, na łące, tego ich klekotu.
Małe bocianki mocno dokazują
i rodzicom z gniazda wylatują.

Ref.: A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.
To bocianek wita wiosnę.
A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.
Wszędzie kwitną zioła i kwiaty radosne.
A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.
Tu bocianek w polu śpiewa.
A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.
Grzeje słonko i wiosenne szumią drzewa.

2. Już bociany widać w gniazdach
przy polach i drogach.
Już po łąkach chodzą sobie
na swych długich nogach.
Małe bocianki, psotne i ciekawe,
już lądują z gniazda prosto w trawę.

Ref.: ......

3. Jak to dobrze, że wróciły takie miłe ptaki.
Będą sobie zajadały żabki i ślimaki.
Małe bocianki bardzo szybko rosną,
tak jak wszystkie dzieci rosną wiosną!

„Podwórkowa awantura”
(sł. i muz. K. Gowik) MAC edukacja, cd. 2

1. Wpadła na podwórko pani kura,
zła i wściekła jak gradowa chmura.
I od razu głośno krzyczy:
– Ko, ko, ko, ko, ko, ko.
Tylko moje kurczątko się liczy!

Ref.: Dzisiaj na podwórku awantura.
Piesek, świnka, kaczka, gąska, kura kłócą się, ojej,
kłócą się, że hej,
które dziecko jest ładniejsze, które najpiękniejsze jest!

2. Pani Świnka biegnie już z chlewika.
– Co mi pani tutaj dziś wytyka!
– woła tak do kury matki.
– Chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum.
Moje dzieci śliczne są jak kwiatki!

Ref.: Dzisiaj na podwórku...

3. Leci kaczka, że aż gubi pióra.
– To, co słyszę, to jest przecież bzdura!
Kury, świnki są tak brudne, kwa, kwa, kwa, kwa
, kwa, kwa. Moje dzieci są po prostu cudne!

Wiersz:

"Mali strażnicy przyrody"
Kasperkowiak J.

Dziś ekologia modne słowo,
przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.
Jej strażnikami się ogłaszamy,
od dziś przyrodzie my pomagamy.

Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,
musisz takiemu uwagę zwrócić.
Nie można przecież bezkarnie śmiecić,
to wiedzą nawet przedszkolne dzieci.

Nie wolno łamać gałęzi drzew,
bo pięknie płynie z nich ptasi śpiew.
A kiedy bocian wróci z podróży,
gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.

Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,
po co jej dzieci mają się smucić.
Niech barwny motyl siada na kwiatach,
żyje tak krótko, niech wolny lata.

A zimą nakarm głodne ptaki,
sikorki, wróble, wrony, szpaki.
Powieś na drzewie karmnik mały,
będą ci wiosną za to śpiewały.

Choć ekolodzy jeszcze z nas mali
uczyć będziemy tego wandali.
Matka natura nam, wynagrodzi,
jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.

TA STRONA UŻYWA COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information