Grupa wiekowa: 3 LATKI
wychowawcy: Aleksandra Zoń , mgr Aleksandra Baczyk - Zarzecka
LUTY
TEMATYKA:
TYDZIEŃ I :SIŁY PRZYRODY
TYDZIEŃ II :NASZE PODRÓŻE
TYDZIEŃ III :CZTERY ŻYWIOŁY
TYDZIEŃ IV : WIELKA WYPRAWA
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:
• doskonalenie umiejętności językowych;
• wzbogacanie słownictwa o wyrazy związane z karnawałem;
• poszerzanie słownika czynnego o pojęcia przyrodnicze;
• kształtowanie poszanowania dla środowiska;
• poznanie kolejności działań technicznych podczas sadzenia roślin do ziemi i wody;
• nabywanie gotowości do pomocy rodzicom w sadzeniu i pielęgnacji roślin;
• uświadomienie obecności i roli powietrza w życiu człowieka;rozumienie pojęcia czyste powietrze;
• rozumienie znaczenia wody dla życia na Ziemi; uświadamianie potrzeby racjonalnego i oszczędnego gospodarowania wodą w codziennych sytuacjach;
• umiejętność postępowania w styczności z ogniem; nauka rozpoznawania niebezpieczeństwa;
• rozwijanie zainteresowań badawczych
• ćwiczenie uważnego słuchania poleceń i stosowania się do nich;
• nazywanie dekoracji karnawałowych i odróżnianie ich kształtów;
• kształtowanie wyobraźni przestrzennej;
• ćwiczenie w układaniu, odtwarzaniu rytmów;
• dostrzeganie zmian charakteru muzyki;
• dostosowanie ruchów tanecznych do tempa;
• wyzwalanie naturalnej ekspresji w tańcu;
• rozróżnianie i nazywanie pojazdów powietrznych;
• kształtowanie postawy akceptacji siebie i swoich emocji;
• ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z porażką
• wyrażanie samoekspresji w różnych formach aktywności;
• ćwiczenie umiejętności budowania wypowiedzi z użyciem przymiotników;
• nabywanie zdolności matematycznych podczas zabaw z kodowaniem;
• ćwiczenie w klasyfikowaniu i segregowaniu przedmiotów;
• doskonalenie umiejętności zapamiętywania;
• umiejętność wykorzystania własnych zdolności podczas zabaw;
• rozwijanie umiejętności odtwarzania rytmu i melodii głosem i ruchem; rozwijanie zamiłowania do śpiewu i zabaw rytmicznych;
• czerpanie satysfakcji z zabaw plastyczno-technicznych;
• rozwijanie doświadczeń sensorycznych;
CZTERY ŻYWIOŁY
(piosenka)
1. Ogień grzeje, ogień świeci,
Jest bezcennym darem.
Lecz, gdy ognia jest za wiele
Grozi nam pożarem.
Ref.
Ogień grzeje, grzeje.
Woda płynie, płynie.
Wiatr zawieje, wieje.
Ziemia dżemie, dżemie.
Cztery są żywioły.
Moc ogromna mają.
Choć bywają bardzo groźne.
Chętniej pomagają.
2. Woda płynie, woda ciecze.
Suną po niej łodzie.
Lecz, gdy wody jest za wiele.
Grozi nam powodzią.
Ref.
Ogień grzeje...
3. Dookoła nas powietrze,
którym oddychamy.
Gdy powietrze w wiatr się zmienia
straszy huraganem.
Ref.
Ogień grzeje...
4. Ziemia leży pod stopami.
Wielka moc w niej dżemie.
Lecz, gdy ziemia się obudzi
Straszy nas trzęsieniem.
Ref.
Ogień grzeje...
GRASZ W KOLORY?
(piosenka)
Grasz w kolory?
– Gram!
Znasz kolory?
– Znam!
Wiem, że trawa jest zielona,
zielone są drzewa.
Kiedy wiosną puszczą listki,
ptaki będą śpiewać.
Wiem, że żółte jest słoneczko,
piasek i banany,
a niebieskie są migdały,
niebo, oczy mamy.
Ref.: Kolory, kolory,
pełno ich wokoło.
Dobrze, że je mamy,
z nimi jest wesoło. (x2)
Grasz w kolory?
– Gram!
Znasz kolory?
– Znam!
Wiem, że serce jest czerwone,
kiedy je rysuję.
Chcesz, to chętnie ci serduszko
takie podaruję.
Myszki szare, mleko białe,
prosiaczki różowe,
a jesienią zakwitają
wrzosy fioletowe.
Ref.: Kolory, kolory...
Grasz w kolory?
– Gram!
Znasz kolory?
– Znam!
DROGA
(piosenka)
Tą drogą szeroką /
wyruszamy w świat. //
Maszeruję żwawo, /
obok idzie brat. //
Idziemy wesoło, /
nogi tupią w rytm. //
Głęboko oddycham, /
dobrze dzisiaj mi. //
Ref: Droga przed nami, /
świat zdobywamy. // (x2)
PAJACYK
( wiersz Henryka Rostworowskiego )
Fiku -miku, fiku -miku („młynek” z rąk)
poskacz z nami, pajacyku. (podskoki w miejscu, bez rozkładania rąk)
Popatrz na przedszkolaka, („daszek” z dłoni, rozglądanie się dookoła)
zaraz się nauczysz skakać. (podskoki w miejscu, bez rozkładania rąk)
Fiku -miku, fiku -miku (podskoki typu „pajacyk”: nogi w rozkroku, ręce na boki)
poskacz z nami, pajacyku, (podskoki typu „pajacyk”: nogi w rozkroku, ręce na boki)
skacze Krysia, skaczę ja! (podskoki typu „pajacyk”: nogi w rozkroku, ręce na boki)
Poskacz z nami, hopsasa!
Sto lat, Babciu, sto lat, Dziadku
(wiersz)
Sto lat babciu,
sto lat dziadku
wszystkie wnuki
życzą wam.
Me serduszko i buziaka
tobie babciu
chętnie dam.
Sto lat babciu,
sto lat dziadku
wszystkie wnuki
życzą wam.
Me serduszko i buziaka
tobie dziadku
chętnie dam.
Pada śnieg
(piosenka)
Poprzez białe drogi
z mrozem za pan brat
pędzą nasze sanie
szybkie niby wiatr.
Biegnij koniu wrony
przez uśpiony las.
My wieziemy świerk zielony
i śpiewamy tak:
Ref.: Pada śnieg,
pada śnieg,
dzwonią dzwonki sań.
Co za radość,
gdy saniami
można jechać w dal.
Pada śnieg, pada śnieg,
dzwonią dzwonki sań.
A przed nami i nad nami
wiruje tyle gwiazd.
Biegniesz biała drogo,
nie wiadomo jak.
Nie ma tu nikogo,
kto by znaczył ślad.
Tylko szybkie sanie,
tylko szybki koń,
Tylko sanki roześmiane
i piosenki ton.
Ref.: Pada śnieg…
Dzień i noc
Małgorzata Strzałkowska
(wiersz)
Odkąd Ziemia się obraca,
Dzień się w berka bawi z nocą
– raz na niebie świeci słońce,
raz gromady gwiazd migocą.
Gdy leciutki, blady przedświt
mrok rozprasza i przegania –
z czarnej nocy, bez pośpiechu,
świat powoli się wyłania.
Widać domy, widać drzewa,
ćwierka wróbel, kogut pieje,
powolutku słońce wchodzi,
pomalutku świta, dnieje…
Ciemno, ciemno, coraz ciemniej,
w końcu czarna noc zapadła.
Gdzieś przepadły domy, drzewa,
to noc rzeczom kształty skradła.
I ukryła je starannie
pod mięciutką, czarną chustą.
Nic nie widać dookoła,
wszędzie czarno, wszędzie pusto…