Login Form

Licznik odwiedzin

3628321
Dziś
Wczoraj
Ten tydzień
Zeszły tydzień
Ten miesiąc
Zeszły miesiąc
Wszystkie
310
758
3284
3616213
29570
37543
3628321

Your IP: 91.234.217.183
Server Time: 2020-09-24 10:05:25

 

 

Z uwagi na intensywny wzrost organizmu, korzystne zmiany w sprawności ruchowej i

koordynacji ruchowej, wiek przedszkolny bywa też nazywany

 

"złotym wiekiem motoryczności dziecka"

 

 

Dziecko trzyletnie swobodnie się porusza ? chodzi, biega, skacze i jest dość samodzielne w

czynnościach samoobsługowych. Potrafi przez chwilę stać na jednej nodze, przeskoczyć przez

rozciągnięty sznurek na wysokości 5 centymetrów nad podłogą (odbijając się z miejsca jedną nogą).

Uczy się jeździć na trójkołowym rowerku lub hulajnodze ( oczywiście, jeżeli dorosły mu w tym

pomaga). Z dnia na dzień obserwujemy przyrost umiejętności ruchowych i z podziwem patrzymy na

trzyipółlatki, które stają się coraz bardziej zwinne i odważne w pokonywaniu przeszkód.

 

 

Czterolatki są jeszcze sprawniejsze i dodatkowo potrafią wchodzić i schodzić ze schodków, stąpając na

przemian, tak jak dorośli. Ponadto wykonują bardziej złożone czynności ruchowe, takie jak bieg z

równoczesnym kopnięciem piłki.

 

 

Starsze przedszkolaki potrafi ą już wbiec do góry po schodach bez trzymania się poręczy, iść na

palcach na odległość trzech metrów i sprawnie skakać na prawej i lewej nodze.

 

Po ukończeniu piątego roku życia potrafią szybko wbiec i zbiec ze schodów, nie trzymając się poręczy 

nie przeskakując żadnego. Mogą też stać na jednej nodze z zamkniętymi oczami i radzą sobie

doskonale, gdy mają zeskoczyć na palce z wysokości 30 centymetrów.

 

Dla zdrowia przedszkolaka i prawidłowego rozwoju psychoruchowego ważne jest zaspokojenie

potrzeby ruchu. Nie jest to trudne, dlatego, że dzieci ustawicznie szukają okazji do ruchowego wyżycia

się. Wielu rodziców cieszy się, że ich dziecko jest spokojne i grzeczne, a potem się martwią, że jest

mniej sprawne ruchowo od rówieśników.

 

 

W jaki sposób dbać o rozwój fizyczny dziecka?

 

Dorośli powinni organizować dzieciom zabawy ruchowe i również ćwiczenia gimnastyczne. Poprzez

odpowiedni dobór ćwiczeń i zabaw jest rozwijana sprawność ruchowa, dotleniany i regenerowany

organizm. Gimnastyka dla dziecka ma być swobodną i radosną zabawą bez upominania i

strofowania, podczas której wyżyje się ono ruchowo. Warto również zadbać, by miała charakter

zabawy naśladowczej. Wtedy dzieci będą też miały okazję do rozwijania wyobraźni i fantazji. Jako, że

dzieci lubią wykonywać ciekawe zadania i popisywać się swoimi osiągnięciami warto ćwiczeniom

nadać charakter zadań typu ?Czy potrafisz??, np. Przejdź pod krzesełkiem tak, aby się nie przesunęło,

przejdź po wąskim murku, omijaj leżące na nim kasztany? itp. Tego rodzaju ćwiczenia uczą dzieci

wytrwałości, dążenia do osiągnięcia celu, a także odczuwania radości z tego, że potrafiły i się udało.

 

Jeśli dziecko ma nadzwyczajne zdolności ruchowe, to należy je pielęgnować i rozwijać. Trzeba jednak

pamiętać o ograniczonych możliwościach ruchowych dzieci i rozważyć, jakie sporty dziecko ma

uprawiać, nie można bowiem rozwijać u dziecka jednego zakresu funkcjonowania kosztem innych.

Jeśli dziecko natomiast nie przejawia zdolności ruchowych, to należy wybrać taki sport, który wpływa

na jego ogólny rozwój ruchowy np. pływanie, rytmika, taniec.

 

Zdrowiu służy też oczywiście jak najdłuższe przebywanie na świeżym powietrzu o każdej porze roku,

bez względu na pogodę oczywiście w stosownym ubraniu, bo nie ma

?złej pogody, jest tylko źle dobrany do warunków ubiór?.

 

 

Kilka istotnych uwag:

 

Kościec młodszego przedszkolaka jest delikatny, elastyczny i szybko ulega deformacjom. Dlatego np.

nie należy prowadzić malucha stale za tą sama rękę czy do stania lub siedzenia przez dłuższy czas.

Podczas wspólnych spacerów trzeba pozwolić dziecku biegać, skakać, wspinać się i nie należy zmuszać

go do monotonnego chodzenia za rękę. Dla dorosłego spacer ?noga za nogą? to przyjemność, a dla

dziecka może to być kara, gdyż przedszkolak nie potrafi przystosować się do rytmu kroków dorosłego i

szybko się męczy.

 

 RUCH TO ZDROWIE

 

Na podst. art. ?Rozwijanie sprawności ruchowej? E. Zielińska, Bliżej Przedszkola.

TA STRONA UŻYWA COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information