Login Form

Licznik odwiedzin

3577129
Dziś
Wczoraj
Ten tydzień
Zeszły tydzień
Ten miesiąc
Zeszły miesiąc
Wszystkie
424
577
424
3560714
15921
27943
3577129

Your IP: 91.234.217.183
Server Time: 2020-08-09 18:25:57

Wartości procesu wychowania ? dobro i zło



?Rozwój moralności to konsekwencja ciągłego uczenia się tego, jak współżyć z innymi, jak się zachowywać; uczymy się tego, biorąc do serca wszystko, co widzimy i słyszymy. Dziecko jest świadkiem, uważnym świadkiem wszystkich, zarówno moralnych, jak i niemoralnych
zachowań dorosłych?



Dzieci pragną poznać, na czym polega dobro i zło. Ogromną rolę ma tutaj osobisty przykład płynący ze strony dorosłych w moralnym wychowaniu dzieci.


Średnie dzieciństwo jest to  czas, w którym mały człowiek potrzebuje wyraźnych, płynących od dorosłych sygnałów, co jest dobre i godne pochwały, a czego należy unikać.


Psycholog L. Kohlberg, z Uniwersytetu w Harwardzie podzielił on rozwój moralny dziecka na trzy poziomy:
1.     Egocentryczne dziecko- wszystko widzi z własnego punktu widzenia, skoncentrowane jest na własnych potrzebach
i korzyściach, przestrzega zasad i podporządkowuje się wymaganiom innych ze względu na strach przed karą lub chęć uzyskania nagrody. Nie rozumie norm społecznych ani reguł moralnych, stosuje je w sposób dosłowny.

2.    Identyfikacja dziecka z grupą -  dziecko zaczyna identyfikować się z grupą społeczną i jej normami moralnymi. Jest przekonane o konieczności podporządkowania się autorytetowi władzy. Dobre zachowanie jest motywowane chęcią zdobycia akceptacji innych. Zachowanie osób na tym poziomie doskonale oddaje zasada: ?Postępuj wobec innych tak, jak chciałbyś, aby inni postępowali wobec Ciebie?. +
3.    Zobowiązanie do moralnego postępowania -  Osoby te czują się zobowiązane do moralnego zachowania wynikającego z poszanowania każdego człowieka i jego praw. Pojawia się i poczucie osobistego zobowiązania wobec nich.



Uczenie się postępowania zgodnego z przyjętymi normami społeczno-moralnymi jest procesem długim i powolnym. Rozpoczyna się w dzieciństwie i trwa aż do osiągnięcia dojrzałości.

W tym czasie kształtuje się sumienie ? ?wewnętrzny przewodnik pozwalający odróżniać dobro od zła?.

Dzieci w drugim roku życia potrafią odróżnić to, co dobre (akceptowane przez dorosłych), od tego, co złe (nieakceptowane przez dorosłych). Od mniej więcej 4 roku życiadzieci zaczynają odczuwać wewnętrzny ?powściąg?, choć nie rozumieją jeszcze podstawy nakazów i zakazów. Istotną rolę w tym względzie odgrywa rozumienie przeżyć innych osób oraz rozwój takich uczuć, jak wstyd
i wina.


Wartość wyobraźni. Bajki, posługując się językiem zrozumiałym dla dzieci, oddziałują za pomocą symboli, obrazów i metafor, które głęboko tkwią w duszy wszystkich ludzi i są odpowiednie, aby przywrócić ład moralny. Dziecko odnajduje swoje spojrzenie na życie, potrafi samo zdecydować, z kim chciałoby się identyfikować i w czym znaleźć potwierdzenie swoich uczuć i nadziei


Wartość ciszy.Dzieci potrzebują zmiany aktywności. Po intensywnych ćwiczeniach ruchowych, żywiołowej zabawie winna nastąpić faza odpoczynku
i wyciszenia. Służyć temu może zaproponowanie dzieciom chwili wytchnienia poprzez ograniczenie ich aktywności ruchowej, dopływu bodźców słuchowych
i wzrokowych, zaproponowanie ćwiczeń relaksujących, oddechowych.



Organizowanie dzieciom sytuacji związanych z aktywnością na rzecz innych osób prowadzi do odkrywania przez nie radości, jaką daje realizacja wartości przyjaźni i miłości. Jest także naturalną sposobnością do kształtowania
i doskonalenia posiadanych przez nie umiejętności społecznych. Dzieci w wieku przedszkolnym mogą pomagać sobie wzajemnie w codziennych czynnościach, dbać o ład i porządek na swojej półeczce, układać zabawki, pomagać.


Opracowano na podstawie artykułu: ?Jak pomagać dzieciom w odkrywaniu
i urzeczywistnianiu wartości?" 
K. Bidziński, Bliżej Przedszkola

TA STRONA UŻYWA COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information