Login Form

Licznik odwiedzin

3577221
Dziś
Wczoraj
Ten tydzień
Zeszły tydzień
Ten miesiąc
Zeszły miesiąc
Wszystkie
516
577
516
3560714
16013
27943
3577221

Your IP: 91.234.217.183
Server Time: 2020-08-09 20:17:55

 

Rozwój mowy przebiega prawidłowo, gdy dziecko:

Ò  mówi dużo i chętnie, wypowiadając głoski poprawnie, adekwatnie do wieku, w którym jest;

Ò  rozumie co się do niego mówi;

Ò  mówi melodyjnie i swobodnie tzn. czystym głosem (nie nosowo), z zachowaniem intonacji, nie jąka się;

Ò  język w czasie wypowiedzi układa się prawidłowo w jamie ustnej, czyli przeważnie centralnie (nie na boki) i nie wchodzi miedzy zęby.



Zasady wspomagania procesu rozwoju mowy:

Ò  Należy jak najczęściej rozmawiać ze swoim dzieckiem. Pozwolić mu mówić i słuchać go.

Ò  Warto do codziennego rytuału dnia wprowadzić czas na wspólne czytanie  i oglądanie książek oraz czas na zabawy artykulacyjne np. śmieszne miny, gimnastyka buzi i języka.

Ò  Zawsze należy mówić do dziecka poprawnie nie spieszczać i nie zdrabniać słów.

Ò  Należy cierpliwie odpowiadać na pytania.

Ò  Podawać dziecku pokarmy wymagające gryzienia (dzięki temu w sposób naturalny ćwiczone są mięśnie odpowiadające za wymowę).

Ò  Należy zwrócić uwagę czy dziecko nie obgryza paznokci i nie ssie palca (może to doprowadzić do powstania wad zgryzu).

Ò  Koniecznie należy dbać o wyleczenie infekcji górnych dróg oddechowych, szczególnie długich katarów i chrypek.

Ò  Należy zwrócić uwagę jak dziecko oddycha (powinno przez nos, buzia domknięta).

Ò  Ważna jest również kontrola słuchu, czy dziecko nie mówi podniesionym głosem, nie podgłaśnia TV czy radia.



Od czego zależy rozwój mowy dziecka?

W dużej mierze jest to uwarunkowane genetycznie i zależy od wrodzonych cech człowieka.

PODSTAWĄ ROZWOJU MOWY JEST PRZEBYWANIE DZIECKA W ŚRODOWISKU LUDZI POSLUGUJACYCH SIĘ MOWĄ.


Dziecko uczy się naśladując innych ludzi dlatego tak ważne jest m.in. rozmowa rodziców z dziećmi. Tylko odpowiednia ilość ćwiczeń słuchowych może zapewnić prawidłowy rozwój mowy, a co za tym idzie prawidłowy rozwój myślenia oraz umiejętności czytania i pisania.



Literatura:

1.     Balejko A.: Jak pokonać trudności w mówieniu, czytaniu i pisaniu. Wydawnictwa Logopedyczne, Białystok 2003
2.    Demel G.: Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. WSiP, Warszawa1996
3.    Demelowa G.: Elementy logopedii. WSiP, Warszawa 1979
4.    Kaczmarek L.: Nasze dziecko uczy się mowy. Wydawnictwo Lubelskie, Lublin 1977
5.    LOGOPEDIA Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Red.T. Gałkowski, G. Jastrzębowska. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Opole 2003

 

TA STRONA UŻYWA COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information