Login Form

Licznik odwiedzin

3577161
Dziś
Wczoraj
Ten tydzień
Zeszły tydzień
Ten miesiąc
Zeszły miesiąc
Wszystkie
456
577
456
3560714
15953
27943
3577161

Your IP: 91.234.217.183
Server Time: 2020-08-09 18:57:27

KARY I NAGRODY W WYCHOWANIU

Jednym z ważnych warunków efektywności wychowawczego oddziaływania jest znajomość przez rodziców systemu kar i nagród.

Kara to inaczej napominanie, zwrócenie uwagi, skarcenie. Jest stosowana w sposób świadomy wobec dziecka, jako czynnik powodujący wystąpienie określonej motywacji i droga do zrealizowania wytycznych celów wychowawczych, zasada umożliwiająca regulowanie, kontrolowanie i modyfikowanie postępowania przyjętego za niezadowalające. Kara powinna być zindywidualizowana, sprawiedliwa, przemyślana, zastosowana wobec konkretnego przewinienia. Wyróżnia się następujące rodzaje kar:
- fizyczne (klapsy lub inne kary cielesne, jak bicie, szturchanie, szarpanie, kopanie, naruszanie ciała, używanie w tym celu sznurów, pasów, kabli);
- psychiczne (straszenie, upokarzanie, wyżywanie się na dziecku, wyśmiewanie go);
- ograniczenie wolności (zakaz wychodzenia z pokoju, zamykanie w łazience);
- zmierzające do wyeliminowania przyjemności i przywilejów (oglądania programów telewizyjnych, używania komputera, spotykania się ze znajomymi, wstrzymanie kieszonkowego).

Jednym z warunków skuteczności kary jest również to, aby była ona wymierzana we właściwym czasie. Niektóre przewinienia dziecka muszą się spotkać z natychmiastową reakcją, inne mogą być odłożone w czasie. Znajomość dziecka jest w tym przypadku sprawą niezwykle ważną.

Nagrody są bodźcami wzmacniającymi postępowanie pozytywne,
które spełniają wiele funkcji:

-wyzwalają czynny stosunek do obowiązków, do stawianych wymagań,
- utwierdzają pożądane zachowania i potęguje wysiłek;
- mobilizują do wielokierunkowej aktywności i działania;
- pobudzają do pracy nad sobą, do ambicji i wytrwałości;
- przyczyniają się do nabywania właściwych postaw do nauki i życia społecznego;
- pogłębiają wiarę we własne siły, umiejętności, możliwości.

Wyróżnia się następujące nagradzanie:
-nagradzanie uznaniem i pochwałą – jest najczęściej stosowanym rodzajem nagradzania. Kiedy wyrażamy uznanie dziecku za jego czyn lub postępowanie, musimy wyjaśnić dlaczego oraz podać określony powód.
- nagradzanie przez sprawianie przyjemności – nagroda musi przede wszystkim sprawiać radość dziecku, a nie rodzicom czy nauczycielom. Ważnym warunkiem jest również wczuwanie się w psychikę dziecka i fantazjowanie.
- darzenie zaufaniem – jest to nagroda niezwykle pożądana przez dzieci, a jednocześnie mająca wysokie walory wychowawcze. W stosunku do dziecka w wieku przedszkolnym niewielki może być zakres zaufania, gdyż wiążę się z nim poczucie odpowiedzialności, do czego nie jest jeszcze zdolne
- wspólne atrakcyjne spędzanie czasu wolnego – na przykład wycieczki krajoznawcze, obozy zimowe, wyjście do teatru, kina, na koncert.
- nagrody rzeczowe – są to nagrody chętnie przyjmowane przez dzieci. Nagroda rzeczowa to prezent za konkretną działalność lub określone postępowanie, dar zasłużony, a jego posiadanie kojarzy się z tym, za co był otrzymany.

Stwierdza się, że najlepsze efekty daje łączne stosowanie nagród i kar, nieco gorsze uzyskuje się wtedy, gdy wprowadza się tylko nagrody, najgorsze zaś w przypadku stosowania samych kar. Nagrody i kary w praktyce wychowania powinny być stosowane razem.

Warto jednak pamiętać, że nagrody są skuteczniejszym
środkiem wychowawczym niż kary.


TA STRONA UŻYWA COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information