Login Form

Licznik odwiedzin

3628382
Dziś
Wczoraj
Ten tydzień
Zeszły tydzień
Ten miesiąc
Zeszły miesiąc
Wszystkie
371
758
3345
3616213
29631
37543
3628382

Your IP: 91.234.217.183
Server Time: 2020-09-24 11:09:15

 

Dziecko zdolne to takie, które posiada umiejętności dostrzegania problemów
i przystępuje do ich rozwiązania w sposób logiczny i skuteczny. Staje się wzorem
dla innych dzieci. Ale bywa i tak , że takie dziecko nie zawsze dobrze funkcjonuje
w grupie rówieśniczej, bywa iż jest od niej odizolowane.

 

Najbardziej widoczną różnicą charakteryzującą dzieci zdolne od pozostałych jest:

 

- łatwość skupiania się przez dłuższy czas nad danym problemem ;
- zdolności przywódcze;
- pewność siebie i wysoka samoocena;
- rozumowanie logiczne, abstrakcyjne;
- duża ciekawość;
- szerokie zainteresowanie;
- bogaty słownik;
- uzdolnienia matematyczne, muzyczne, plastyczne;
- umiejętność wczesnego czytania i pisania;
- łatwość zapamiętywania i odtwarzania danego materiału;
- zdolność skojarzeń, dążenie do odkryć a także zdolności literackie, teatralne.

 

Charakterystyczne cechy szczególnie uzdolnionych dzieci:

 

- Jest bystrym obserwatorem, przytomnym i szybko podchwytującym nowe rzeczy.
- Potrafi wykonywać zadania umysłowe z przyjemnością.
- Potrafi uczyć się szybko i dobrze.
- Używa poprawnie wielu słów.
- Zadaje bardzo dużo pytań.
- Ma oryginalne pomysły.
- Skupia swoją uwagę na tym, co mu się pokazuje nowego.
- Ma dobra pamięć.
- Przewodzi w zabawach z innymi dziećmi .
- Ma pomysły na zabawę, gdy bawi się z innymi.
- Rysuje oryginalne rysunki.
- Ma dobre poczucie rytmu i lubi poruszać się w takt melodii.
- Posługuje się ekspresywnymi ruchami ciała dla okazania nastroju, emocji.
- Ma dobrą koordynacje ruchów.
- Lubi wystukiwać rytm, gdy gra muzyka.
- Nie zraża się łatwo, gdy rzeczy nie idą po jego myśli.
- Wcześnie zaczyna czytać.
- Jest manualnie zręczne i potrafi manipulować niewielkimi przedmiotami.
- Bardzo pochłaniają je rzeczy, wobec których wykazuje zainteresowanie.
- Bez przerwy eksperymentuje z nowymi rzeczami.
- Woli samodzielnie rozwiązywać problemy.
- Jest bardzo pomysłowe w znajdywaniu odpowiedzi i nowych sposobów robienia czegoś.
- Ma bujną, bogatą wyobraźnię i tworzy świat fantazji.
- Jest ożywione, gdy rozwiązuje problem bądź dokonuje jakiegoś odkrycia.
- Samo podaje pomysły nowych zadań, nie polega na innych przez cały czas.
- Przejawia radość życia.
- Jest pewne siebie, jeśli chodzi o jego umiejętności rozwiązywania nowego problemu.
- Ma bardzo wielu przyjaciół i kolegów.
- Jest zawsze skore do odkrywania nowego otoczenia.
- Przejawia zamiłowanie do zabaw językowych, gier słownych.

 

Rodzice dziecka zdolnego powinni pamiętać o ważnych zasadach:

 

- pozwalamy dziecku brać aktywny udział w zabawach i domowych zajęciach;
- pozwalamy dziecku popełniać błędy i uporać się z ich skutkami;
- nagradzamy inicjatywę, dociekliwość oraz zadawanie pytań;
- zachęcamy dziecko do odkrywania i wymyślania;
- koncentrujmy działanie dziecka na jego wrodzonej potrzebie dokonywania odkryć dotyczących świata, w którym żyje;
- nie narzucamy wiedzy dziecku zbyt wcześnie, gdyż straci ono orientację i szybko
się znudzi.

 

Dziecko będzie aktywne, gdy:

 

- cel jest dla niego bliski i wyraźny ( ma poczucie sensu, tego co robi );
- uwzględnia się jego potrzeby i zainteresowania (zadania uznaje za własne);
- ma poczucie bezpieczeństwa, prawo do błędu, otrzyma koniecznie wsparcie i informację zwrotną;
- działaniom towarzyszą odczucia i emocje;
- bierze udział w planowaniu i podejmowaniu decyzji ( coś ode mnie zależy);
- odczuwa satysfakcję ( lubi to robić );
- ma poczucie własnej wartości ( ja to potrafię );
- dostrzega się jego wkład pracy, a nie tylko efekt ( nauczyciel i grupa dostrzegają jego wysiłek i doceniają go );
- kiedy ma możliwość zrealizowania własnych pomysłów.

 

 

Powinniśmy jednak pamiętać, że nawet bardzo zdolne dziecko jest przede wszystkim dzieckiem i potrzebuje dużo czasu i przestrzeni, aby rozwinąć się jako osoba. Pamiętajmy także, iż dzieci muszą się doskonalić nie tylko intelektualnie, społecznie, ale i emocjonalnie. Musimy również pozwolić dzieciom zdolnym popełniać błędy by mogły także na nich się uczyć.

 

Opracowanie : mgr Lilla Fajt, mgr Jolanta Malarz

 

TA STRONA UŻYWA COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information