Login Form

Licznik odwiedzin

3577171
Dziś
Wczoraj
Ten tydzień
Zeszły tydzień
Ten miesiąc
Zeszły miesiąc
Wszystkie
466
577
466
3560714
15963
27943
3577171

Your IP: 91.234.217.183
Server Time: 2020-08-09 19:13:20

 

JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO UTRWALANIA PRAWIDŁOWEJ WYMOWY W DOMU? WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW.


1. Stała pora ćwiczeń.

Dziecko łatwiej zaakceptuje wykonywanie ćwiczeń logopedycznych jeśli staną się one częścią codziennego rytuału. Najlepiej kojarzyć ćwiczenia z innymi codziennymi czynnościami np. ćwiczymy zawsze po podwieczorku, czy przed zabawą.

2. Krócej ale częściej

Lepiej ćwiczyć krócej, ale kilka razy dziennie, niż raz na tydzień i długo. Wówczas ćwiczenia nie będą tak nużące, a dziecko będzie nabierało nawyków prawidłowego mówienia w sposób najbardziej zbliżony do naturalnych sytuacji.

3. Nauka przez zabawę

Bardzo dobrym sposobem na uatrakcyjnienie ćwiczeń z dzieckiem jest wspólne wykonanie pomocy logopedycznych, które uprzyjemnią nabywanie umiejętności poprawnego mówienia. Ucząc przez zabawę sprawiamy, że dziecko polubi ćwiczenia logopedyczne.

4. Nauka „przy okazji”

Wykorzystuj każdą możliwą sytuację, aby „przemycić” kilka słówek, ćwiczeń buzi i języka lub ćwiczeń oddechowych. Ćwiczyć można w każdej sytuacji: w sklepie, na spacerze, podczas przygotowywania posiłku, podczas zwykłej rozmowy z dzieckiem.

5. Ćwiczymy razem

Ćwicz razem z dzieckiem. Czasem dorośli wstydzą się robienia dziwnych min przed lustrem. Niepotrzebnie! Ćwicz z dzieckiem i baw się przy tym dobrze.

6. Dwie ważne cechy

Bądź cierpliwy i konsekwentny. Nie wyśmiewaj dziecka, jego wady, ani braku postępów. „Nie od razu Rzym zbudowano”. Czasami mijają długie miesiące zanim pojawią się pierwsze efekty terapii. Twoja konsekwencja w wykonywaniu ćwiczeń logopedycznych jest ubezpieczeniem sukcesu.

7. Motywacja

Motywacja do ćwiczeń to coś, co nie przyjdzie samo. Jeśli jesteś szczęściarzem, którego dziecko „samo chce”, to wspaniale. Pamiętaj jednak, że każde dziecko miewa swoje „kryzysy” związane z motywacją do ćwiczeń. Są one zjawiskiem naturalnym. Motywację trzeba stale rozwijać i wzmacniać.


8. Nagrody

Za solidną pracę należy się nagroda. Podczas ćwiczeń niech to będzie zwykłe entuzjastyczne „Brawo! Bardzo dobrze!”. Po zakończonych ćwiczeniach może to być naklejka, pieczątka lub obrazek.

9. Kontakt z logopedą

Bądź w stałym kontakcie z logopedą prowadzącym terapię, aby na bieżąco omawiać postępy dziecka, zapytać o sposób wykonywania ćwiczeń, aby uniknąć mimowolnych błędów podczas ich wykonywania.

10. Czas

Daj dziecku czas. Każda nowa umiejętność potrzebuje czasu, aby się rozwinąć utrwalić. Tylko systematyczna praca i wytrwałość pozwalają osiągnąć cel, jakim jest poprawna mowa i sprawna komunikacja.




Artykuł na podstawie wypowiedzi czytelników logopediapraktyczna.pl

mgr Barbara Wawak

 

TA STRONA UŻYWA COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information