Login Form

Licznik odwiedzin

3628408
Dziś
Wczoraj
Ten tydzień
Zeszły tydzień
Ten miesiąc
Zeszły miesiąc
Wszystkie
397
758
3371
3616213
29657
37543
3628408

Your IP: 91.234.217.183
Server Time: 2020-09-24 11:24:55

 

                                               AGRESJA

O zjawisku agresji można usłyszeć bardzo często w mediach. Agresja jest widoczna w szkołach, na podwórku, w przedszkolu, wśród rówieśników grup.  W. Okoń tłumaczy to zjawisko, jako "zachowanie ukierunkowane na wyrządzeniu krzywdy innym osobom, którego nie można usprawiedliwić ze społęcznego punktu widzenia."

Na poziom agresji wpływ ma środowisko rodzinne. W rozwoju człowieka najważniejszy jest okres do piątego roku życia, kiedy to dziecko odczuwa silną więż z matką i indentyfikuje się z nią. Odtrącenie dziecka przez matkę, poczucie niekachania, brak czułowści, a także brak bliskości z innymi osobami - to czynniki mające wpływ na postawę w dalszym życiu.

W XXI wieku dzieci dorastajce coraz częsciej przejawiają zachowania agresywne wobec inny osób. Zjawisko to tłumaczy Danilewska "Niektórzy współcześni badawcze zjawiska agresji (...) podają, że u dziecka dają się zaobserwować zachowania wskazujące na istnienie agresji samoistnej." Według Barona "agresja jest zachowaniem nastawionym na zadawanie cierpienia innemmu człowiekowi, który to z kolei jest motywowany do uniknięcia tego cierpiania." Agresja powstaje na skutek impulsu, który pojawia się w człowieku. Według behawiorystów zachowania agresywne "dotyczą zachowań dających si ę ująć w schemat bodziec-reakcja." Behawioryści uważają, że jednostka może się zachowywać agresywanie w grupie, która akceptuje takie zachowanie. Są również grupt, które negują tego typu zjawiska i wtedy nieletni jest stłumiony przez takie osoby, a jego agresja nie wychowdzi na jaw.

A. Frączek podkreśla, że nie zawsze frustracja musi powodować agresję, ponieważ mogą to być również wyuczone zachowania, które sprzyjają pojawieniu się tego stanu.

Agresja według Konopczyńskiego moze być spowodowana tak zwanymi skłonnościami osobowymi. Autor wyróżnia kilka poziomów agresji:

"-poziom pobudliwości-można zdefiniować, jako nawykową skłonność do wyzwalania impulsywnych reakcji zaczepnych,

-podatność emocjolnana-słkonność jednostki do doświadczania dyskomfortu i bezradności.

-wrogi styl atrybucji-oznacz skłonność interpretowania różnorodnych bodźców jako agresji,

-przyjmowanie perspektywy-rozumianej jako zdolności podmiotu do prezentowania orientacji nieegocentycznej wobec punktu widzenia innej osobu-polega na zaniżeniu skłonności do reakcji i zachowań agresywnych w interacjach społecznych,

-poczucie własnej wartości-jest związane z poziomem zachowań agresywnych,

-poziom samokontroli-oznacza stopień funkcjonowania wewnętrzych hamulców, przeciwdziałających wyzwalaniu reacji agresywnych."

W zjawisku agresji można wyróżnić agresję zwrotną. Polega ona na występowaniu reacji agresywnych, których celem jest wywieranie wpływu na zachowanie drugiej osoby.

Bardzo często utożsamia się agresję z przemocą, chociaż wbrew pozorom mają one różne znaczenie. Według A. Frączaka "agresją nazywa się czynności mające na celu zrobienie szkody i spowodowanie utraty cenionych społecznie wartości, zadawanie bólu fizycznego lub spowodowanie cierpienia moralnego innemu człowiekowi.", natomiast "przemoc rozumianan jest jako nacisk fizyczny (siła fizyczna) albo zastosowanie bodźców chemicnzych, które sprawiają, że podmiot działania jest wtrącony w sytuację przez niego niepożądaną i staje się przedmiotem czyjegoś działania."

Agresja w przeciwieństwie do przemocy zawsze ma w sobie cel. T. Pilch i I. Leparczyk wyróżniają ze względy na ten aspeky:

"-agresję zamierzoną instrumentalną; polega ona na podejmowaniu czynność zmierzających do uzyskania określonego celum, w wyniku czego ktoś lub coś doznaje krzywdy lub jest niszczony (...),

-agresję zamierzoną celową; polega ona na podejmowaniu czynności nakierowanych wyłącznie na wyrządzenie szkody lub krzywdy przedmiotowi agresji."

I. Pospiszyl twierdzi, że zachowania agresywne przejawiają dzieci, ponieważ coraz częsciej wychowywana jest przez telewizję, komputer, internet. Ponadto dzieci nie są kontrolowane przez rodziców, na więcej im się pozwala. Jeżeli człowiek w wieku dorastania , lub wcześniej zacznie myśleć o agresji, jako zjawisku naturalnym, wtedy stara się wyuczyć tego zachowania.

Z kolei behawioryści twierdzą, że agresja jest czynnikiem wrodzonym, genetycznym; człowiek staje się agresywny przez posiadanie pewnych cech temperametu takich jak, impulsywność, aktywność, niezależność. Są również i tacy badacze, którzy dowodzą, żę jednym z czynników, która doprowadza do agresji jest frustracja.

                                                                                                      Opracowanie: mgr Sabina Dymowska


LITERATURA:

1.  W.Okoń "Nowy słownik pedagogiczny".
2. J. Danilewska "Agresja u dzieci-szkoła porozumienia"
3. M.Konopczyński "Metody twórczej resocjalizacji"
4. K. Dymek-Balcerek "Dziecko w obliczu patologii społecznej dnia codziennego"

TA STRONA UŻYWA COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information