Login Form

Licznik odwiedzin

3577195
Dziś
Wczoraj
Ten tydzień
Zeszły tydzień
Ten miesiąc
Zeszły miesiąc
Wszystkie
490
577
490
3560714
15987
27943
3577195

Your IP: 91.234.217.183
Server Time: 2020-08-09 19:45:18

 

„Gry komputerowe a rozwój dzieci” 

Dla ogromnej grupy dzieci gry komputerowe są powszechną formą spędzania wolnego czasu. Grać zaczynają dzieci coraz młodsze, nierzadko już w wieku przedszkolnym. Gry komputerowe, jak wszystko inne, ma swoje dobre i złe strony.

Odpowiednio dobrane do wieku i możliwości dziecka gry, mogą być doskonałym źródłem nauki i rozrywki. Mają duży wpływ na rozwój logicznego myślenia, czyli zdolności wykorzystywania zdobytych umiejętności i wiedzy, łączenia ich z nowymi doświadczeniami oraz modyfikowania. Pobudzają też procesy umysłowe i skłaniają do asocjacyjnego myślenia (kojarzeniowego). Dzięki stawianym przez gry komputerowe wymaganiom, mózg dokłada wszelkich starań, aby im sprostać, a taki regularny wysiłek poznawczy dokonuje zmian plastycznych mózgu. Oznacza to sprawniejsze rozwiązywanie problemów i szybsze wykonywanie zadań i obowiązków. Gry korzystnie wpływają na myślenie hipotetyczne, wspomagają koordynację wzrokowo-ruchową, pomagają uwalniać nadmiar emocji i są wspaniałym narzędziem do nauki. Poprawiają też szybkość reakcji oraz ułatwiają interpretowanie obrazów dwuwymiarowych na trójwymiarowe – pobudzają wyobraźnię przestrzenną.

Niestety badania wskazują, że ponad połowa dzieci gra w gry nieodpowiednie do ich wieku. Wiele powszechnie dostępnych gier zawiera treści zdecydowanie niewskazane dla dzieci: sceny pokazujące przemoc, treści seksualne, zachowania przestępcze czy używanie narkotyków. Przesycone agresją i przemocą gry prowadzą do wzrostu poziomu agresji u najmłodszych graczy i desensytyzacji – utraty wrażliwości na realną przemoc wobec innych ludzi.

Nieodpowiednie i bezrefleksyjne korzystanie z komputera i gier może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia fizycznego i psychicznego dziecka, a także ograniczać jego rozwój społeczny, poznawczy czy emocjonalny, szczególnie jeśli stanowi główną formę spędzania czasu. Dzieci nadużywające gier komputerowych mogą mieć problemy z koncentracją uwagi i myśleniem w przedszkolu i podczas zajęć. Tam ich uwaga nie jest stale pobudzana nowymi, atrakcyjnymi bodźcami jak w czasie gry. Nadmierne i zbyt długie granie w gry może też prowadzić do zaniedbywania nauki, aktywności fizycznej, kontaktów z rodziną i kolegami, rezygnacji z innych zainteresowań, a nawet do zaniedbywania czynności takich jak jedzenie czy sen. W skrajnych przypadkach może prowadzić do uzależnienia. Badania pokazują, że gry zawierające agresję i brutalną przemoc powodują wzrost poziomu agresji u graczy. Dzieci uczą się z nich wrogich zachowań wobec innych ludzi, lekceważenia ich praw oraz tego, że jedynym sposobem na rozwiązywanie problemów jest używanie siły. Stają się mniej wrażliwe na krzywdę innych i mniej chętnie niosą pomoc ofiarom przemocy. Grając w brutalne gry, wyrabiają w sobie przekonanie, że agresja i przemoc to coś powszechnego i normalnego. Pojawiają się także zmiany w sferze fizycznej: zaburzenia wzroku, trwałe wady kręgosłupa, zwiotczenie mięśni (z braku ruchu), anemia (gracz nie ma czasu na jedzenie), zaburzenie rytmów dobowych. U dzieci i młodzieży może wystąpić również tzw. padaczka ekranowa wywołana przez intensywne, szybko zmieniające się bodźce świetlne emitowane przez ekran.

Aby uchronić dzieci przed szkodliwym wpływem gier komputerowych rodzice i wychowawcy powinni być dobrze zorientowani w zakresie oddziaływania gier komputerowych oraz rodzajów gier dostępnych na rynku. Tylko wówczas mogą świadomie czuwać nad kierunkiem rozwoju dzieci, a przede wszystkim uczyć je rozsądnego i krytycznego korzystania z gier komputerowych od samego początku.


 

 

TA STRONA UŻYWA COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information