Login Form

Licznik odwiedzin

3628382
Dziś
Wczoraj
Ten tydzień
Zeszły tydzień
Ten miesiąc
Zeszły miesiąc
Wszystkie
371
758
3345
3616213
29631
37543
3628382

Your IP: 91.234.217.183
Server Time: 2020-09-24 11:09:15

 

?Wartości w wychowaniu?

 

?Gdy spotykam dziecko, budzi ono we mnie dwa
uczucia: czułości do tego, kim ono jest, oraz szacunek do tego,
kim może
zostać w przyszłości.?

 

Ludwik Pasteur

 

System wartości człowieka budowany jest przez rodziców, rodzinę, nauczycieli, kolegów czy środowisko. Możemy wyróżnić wartości moralne, ekonomiczne, estetyczne, poznawcze, prawne, czy religijne.
Jednym z celów wychowania jest stworzenie systemu wartości, który stanowi fundament życia człowieka. Każdy z nas z dzieciństwa wynosi bagaż składający się z przekazanych nam przez rodziców wartości, wzorców zachowań, nawyków, przekonań, poglądów, norm społecznych czy zapatrywań na świat. System wartości buduje osobowość i kształtuje życie człowieka. Decyduje o tym co dla danej jednostki jest istotne, co cenne, co właściwe, co dobre, a co złe. Wpływa on również na nasze potrzeby, dążenia, pragnienia.

Budowanie systemu wartości, zasad moralnych jest jednym z podstawowych zadań rodzica wobec dziecka i w głównej mierze to od rodziców zależy jaki system wartości przekażą swoim pociechom.

To właśnie w rodzinie- od urodzenia - dziecko spotyka się z wartościami, które kształtują jego postawy. Wprowadzanie dziecka w świat pożądanych wartości nie jest rzeczą prostą ani łatwą. Jest procesem ciągłym i długotrwałym- bowiem wartości nie są raz dane, są WYPRACOWYWANE.

Zastanówmy się, które wartości są dla nas najważniejsze i które chcielibyśmy przekazać naszym dzieciom. Czy bardziej liczą się te materialne czy moralne? Co jest ważniejsze ?mieć? czy ?być?? Miłość, szacunek do innych i do siebie, uczciwość, kultura, odpowiedzialność, odwaga, współczucie, tolerancja, uprzejmość, szczerość, patriotyzm, wiara, pomoc, wykształcenie, przyjaźń, zaufanie, ugodowość, bezpieczeństwo, pracowitość, zrozumienie, otwartość, ciekawość świata, pokora, samodzielność? . Co stanowi największą wartość? To my ? rodzice musimy głęboko zastanowić się co jest dla nas ważne i zdecydować, które z tych wartości chcemy przekazać naszym dzieciom.
Wiek przedszkolny to drugie stadium rozwoju moralnego ? tzw. realizm moralny. Faza ta przypada na okres od 2 do 7 roku życia. Dzieci w tym wieku traktują reguły jako obowiązujące w sposób bezwzględny, podawane do przestrzegania zasady są ich zdaniem niezmienne. Wartościujące komunikaty usłyszane od dorosłych są przyjmowane jako oczywiste, bezwarunkowe, bo wypowiada je osoba dla dziecka znacząca. Tak więc każde stwierdzenie rodzica: ? to jest złe, to jest dobre, ładne, tego nie lubię, to mi się podoba? wynikające z jego preferencji, jego systemu wartości, na drodze komunikacji jest przekazywane dziecku. Jednoznaczne komunikaty ? to jest złe, tak nie wolno, zakazuję, nie zgadzam się? użyte w konkretnych sytuacjach są dla dziecka niezbędne, dają poczucie bezpieczeństwa i uczą rozstrzygnięć moralnych. Dzieci w stadium realizmu moralnego skłonne są oceniać postępowanie jako dobre lub złe w kategoriach jego następstw fizycznych, obiektywnych konsekwencji. Tak silnie wierzą w moc reguł, że ich zdaniem, gdy są one naruszone to musi się to spotkać z nieuchronną karą. Dzieci nie są jeszcze zdolne pojąć całej złożoności świata. Zdolność do własnej oceny tego co prawdziwe i nieprawdziwe, dobre i złe możliwe jest dopiero wtedy, gdy wcześniej odpowiednia wiedza o świecie zostanie przekazana im przez godny szacunku autorytet. Świat wartości dziecka przedszkolnego budowany jest na wzorcach osobowych, które go otaczają (rodzice, dziadkowie, nauczyciele, rodzina, przyjaciele). Jeżeli osoby te dają dobry przykład, są autorytetem godnym naśladowania i dziecko wzrasta w atmosferze miłości - to jego świat wartości wypełnia się dążeniem do ideałów, utrwalaniem pozytywnych wzorców postępowania, wrażliwością na potrzeby drugiej osoby.


Zadania dorosłych to:


- pomoc w odkrywaniu wartości
- demaskowanie antywartości-np. życie ?na luzie? jako wartość
- przywracanie właściwego sensu wartościom- np. wolność nie oznacza samowoli, tolerancja nie oznacza akceptacji wszystkiego, nawet patologii
- promowanie pożądanych wartości jak:


CZŁOWIEK- JEGO ŻYCIE I GODNOŚĆ, RODZINA, AKCEPTACJA INNYCH, AKCEPTACJA SIEBIE,

POKÓJ, WOLNOŚĆ, PIĘKNO, ODPOWIEDZIALNOŚĆ, SPRAWIEDLIWOŚĆ, DOBRO, MIŁOŚĆ,

PRZYJAŹŃ, PRAWDA, PRACOWITOŚĆ.

 

Na co zwrócić uwagę w w obszarach poszczególnych wartości?


DOBRO: rozróżnianie dobra i zła,wrażliwość na krzywdę innych -ludzi i zwierząt,udzielanie pomocy potrzebującym, poznawanie wzorów godnych naśladowania,rozwiązywanie konfliktów drogą pokojową


MIŁOŚĆ: dziecka do siebie, dziecka do innych, innych do dziecka, dziecka do zwierząt, okazywanie uczuć innym,odczuwanie szczęścia


PRAWDA: uznanie fałszu jako przeciwieństwa prawdy,dostrzeganie konsekwencji kłamstwa,prawdomówność jako wartość (u osób dorosłych, rówieśników, bohaterów literackich)
AKCEPTACJA INNYCH: rozumienie uczuć innych ludzi,dostrzeganie indywidualności innych ludzi, dostrzeganie różnic między ludźmi (niepełnosprawność, wygląd, charakter, religia, narodowość) rozbudzanie ciekawości, otwartości na innych ludzi ? poszerzanie grona przyjaciół, poznawanie kultury, sztuki i języka innych narodów


AKCEPTACJA SIEBIE: wiara w swoje możliwości, rozumienie swojej niepowtarzalności, uczenie się na własnych błędach


PRZYJAŹŃ: rozumienie trwałości przyjaźni,pielęgnowanie przyjaźni,rozpoznawanie prawdziwej przyjaźni (w literaturze i w życiu),rozpoznawanie cech charakterystycznych dla przyjaźni (zaufanie, niesienie pomocy, dotrzymywanie tajemnic, dzielenie się, wzajemne wsparcie)


PIĘKNO: człowieka -wewnętrzne (dobre uczynki, opiekuńczość, wrażliwość, pracowitość, szczerość, uczciwość) zewnętrzne -krajobrazy,najbliższe otoczenie, dorobku kulturowego,muzyka,literatura,sztuka


SPRAWIEDLIWOŚĆ: respektowanie reguł, jednakowe traktowanie innych,równy podział danej rzeczy na uczestników zabawy


ODPOWIEDZIALNOŚĆ: za siebie,za innych,za rzeczy materialne, dostrzeganie jej u innych

Najważniejszym sposobem trwałego przekazania dzieciom wartości jest własny przykład. Dziecko uczy się przede wszystkim przez naśladowanie. Obserwuje postępowanie mamy i taty, słucha co mówią, patrzy jak reagują. Dzieci przejmują hierarchię wartości od rodziców, którzy są dla nich najważniejszym przykładem.
Dzieci kierują się nie tym, co rodzice mówią, ale tym jak postępują. Najważniejsza zasada: To co mówimy musi być spójne z tym co robimy. Słowo to tylko informacja, ale żeby mogło nabrać znaczenia, musi być powiązane z doświadczeniem. Rodzic, który wpaja (w mowie) dziecku wspaniałą wartość, jaka jest uczciwość, a jednocześnie jedzie z dzieckiem autobusem ?na gapę? (bo przecież to tylko dwa przystanki), niech nie dziwi się, jak jego potomek również tak będzie pojmował uczciwość. Później tacy rodzice obwiniają dzieci za ich nieuczciwe postępowanie.


Rodzice nie chcąc martwić dziecka, ukrywają przed nim swoje kłopoty. Dziecko widzi zatroskanych rodziców, ale kiedy ich pyta co się stało, otrzymuje odpowiedź: ?Nic, wszystko jest w porządku. Idź sobie pograj na komputerze.? Jak ma ono zrozumieć taką sytuację? Jaką ma z tego wynieść naukę? Czy możemy takiemu dziecku przekazać wartość, jaką jest szczerość? Czy dziecko takie po pewnym czasie nie dojdzie do wniosku, że jeśli komuś dzieje się krzywda, to nie moja sprawa, zajmę się czymś przyjemnym? Przecież chcemy, żeby nasz potomek był osobą empatyczną, współczującą innym.

Rodzice mają szansę dopiero wtedy przekazać dzieciom hierarchię wartości, kiedy sami prowadzą zgodnie z nią swoje życie. Są oni stróżami wartości w tym, często ?trudnym? świecie, tworzą zrozumiałe reguły i czytelne zasady postępowania swoich dzieci. Jaką nasze dziecko wybierze drogę życia i jak sobie w nim poradzi, zależy przede wszystkim od tego, w jaki bagaż wartości go wyposażymy.

Jeden z doświadczonych wychowawców zauważył kiedyś ( pół żartem, pół serio), że dziecko wychowujemy do szóstego roku życia. Bo potem niewiele można zrobić........Pamiętajmy, że silne zakorzenienie w normach i wartościach jest czynnikiem chroniącym nasze dzieci przed zachowaniami ryzykownymi czy destrukcyjnymi w przyszłości.

 

Przecież każdy z nas chce wychować szczęśliwe, ?dobre i porządne? dziecko.

 

 

PROSTE ŻYCZENIA MAŁEGO DZIECKA:

 

Kochajcie mnie i mówcie mi o tym, potrzebuję stale czuć waszą miłość

 

.Nie porównujcie mnie z innymi dziećmi. Ja jestem indywidualnością, jedyną wswoim rodzaju osobą. Rozwijam się według własnego rytmu i możliwości. Postępymierzcie porównując co potrafię teraz, a co wcześniej.

 

Nigdy, nawet w żartach nie straszcie mnie, że mnie nie kochacie, albo ktoś mniezabierze, ponieważ taka groźba rujnuje moje podstawy egzystencji.

 

Odpowiadajcie na moje pytania prawdę. Wszystko co do mnie mówicieprzyjmuję i na tej podstawie buduję podstawy mojego świata.

 

Oczekuję stale waszego uznania nie tylko za to co mi się udało, ale głównie za toco próbuję lecz jeszcze mi nie wyszło.

 

Nie wyręczajcie mnie we wszystkim, nie róbcie za mnie tego co ja mogę zrobićchoć będzie trwało dłużej, oczekuję tylko pomocy

 

.Mam ciągłą potrzebę, by z wami wspólnie poznawać świat, zbieraćdoświadczenia, słuchać i czytać bajki. Prezenty i zabawki, telewizja i komputer niezastąpią mi bycia z tobą i zainteresowania moimi sprawami.

 

Nie okłamuję was celowo, jeszcze tego nie potrafię. Po prostu coś mi nie wyszłoalbo chcę zwrócić na siebie uwagę. Niesprawiedliwą ocenę odbieram jako dowódbraku miłości do mnie.

 

Nie krytykujcie i nie upokarzajcie mnie przy innych, gdyż utrwalacie we mniebrak wiary w siebie.

 

Każdą waszą uwagę i reprymendę przyjmę i postaram się zastosować ,jeślizrozumiecie dlaczego źle zrobiłem, albo jakie mogą być konsekwencje.

 

Kiedy się bardzo upieram zapytajcie dlaczego, może was przekonam izrezygnujecie z przymusu.

 

Nie oczekujcie ode mnie więcej niż od siebie, skoro jesteście dla mnie wzoremdo naśladowania.

 

Potrafię być aktorem, płakać i marudzić ale oczekuję abyście to odkryli.

 

Nie pouczajcie mnie nieskończenie, stale i niekonsekwentnie ponieważ waszeuwagi przestaję słyszeć.

 

TA STRONA UŻYWA COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information