Login Form

Licznik odwiedzin

3773178
Dziś
Wczoraj
Ten tydzień
Zeszły tydzień
Ten miesiąc
Zeszły miesiąc
Wszystkie
572
1060
10750
3747186
26839
34285
3773178

Your IP: 91.234.217.183
Server Time: 2021-01-16 13:19:01

logo-zajaczkiZAJĄCZKI              

 

 

Grupa wiekowa: 5 LATKI

wychowawcy: mgr Malwina Łukaszewicz , mgr Marta Romaniuk - Blachura, mgr Justyna Płaszczyńska


 

ZAJĄCZKI - STYCZEŃ 2021

 

Tematy kompleksowe na miesiąc styczeń

1.    Witamy Nowy Rok

2.    Dbamy o ptaki i zwierzęta zimą

3.    Święto Babci i Dziadka

4.    W krainie śniegu i lodu


Ogólne zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

-        stwarzanie okazji do dostrzegania rytmu pór roku,

-        utrwalanie nazw poszczególnych miesięcy w roku i kolejności ich występowania,

-        utrwalenie znajomości pór roku oraz przyporządkowanie im określonych miesięcy,

-        dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w poszczególnych porach roku.

-        zapoznanie ze stałością następstw dni tygodnia, zapamiętywanie ich w odpowiedniej kolejności,

-        kształcenie umiejętności relacjonowania wydarzeń za pomocą rysunku

-        umożliwienie dzieciom ekspresji, spostrzeżeń i przeżyć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu,

-        kształtowanie umiejętności rozumienia informacji przedstawionych w formie symbolu

-        wdrażanie do posługiwanie się liczbami w aspekcie porządkowym,

-        zapoznanie z różnymi rodzajami zegarów

-        zachęcenie dzieci do dokarmiania ptaków w okresie zimy.

-        rozpoznawanie i nazywanie wybranych gatunków ptaków zimujących w Polsce

-        rozwijanie wyobraźni przestrzennej, sprawności manualnej, koordynacji wzrokowej i kreatywności,

-        umożliwienie dzieciom ekspresji, spostrzeżeń i przeżyć w różnych formach działalności z zastosowaniem przedmiotów codziennego użytku i materiału przyrodniczego,

-        rozbudzanie zainteresowania losem zwierząt w czasie zimy, zapoznanie z pojęciami: paśnik, lizawka, leśniczy.

-        wprowadzenie pojęć: „rodzina i drzewo rodzinne /genealogiczne/”,próby wykonania drzewa genealogicznego dotyczącego najbliższej rodziny, prawidłowe nazywanie jej członków,

-        budzenie szacunku do wszystkich członków swojej rodziny, a szczególnie do osób starszych.

-        wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i rozsądku podczas zabaw zimowych.

-        budzenie zainteresowań przyrodą i życiem ludzi i na Dalekiej Północy,

-        poznanie wyglądu i niektórych zwyczajów Eskimosów ,

-        kształcenie wyobraźni przestrzennej, pomysłowości, inwencji twórczej,

-        utrwalanie i poszerzanie wiadomości o zwierzętach zamieszkujących Grenlandię, poprzez

-        rozwiązywanie zagadek podkreślających charakterystyczne cechy danych zwierząt

-        kształtowanie operacji myślowych tj. analiza, synteza, porównywanie, klasyfikowanie, uogólnianie,

-        rozwijanie umiejętności komunikowania się za pomocą symboli graficznych.



Piosenka „Taniec noworoczny”
sł. i muz. Paulina Chmurska

Ref.: Duży krok w Nowy Rok.

Skoki dwa - hop sa sa!

Kroczek w tył zrobisz Ty!

To jest taniec noworoczny

raz, dwa, trzy! /x2


1. Styczeń nowy rok zaczyna,

luty to jest sroga zima.

Marzec miesza nam pogody,

kwiecień dużo ma urody!


Ref.: Duży krok ….


2. Maj to kwiatów pełen gaj

Czerwiec ciepły niczym raj

W lipcu słońce mocno świeci

Sierpień lubią wszystkie dzieci!


Ref.: Duży krok ….


3. Wrzesień idzie do przedszkola.

A październik już w kaloszach

bo listopad mokra pora

W grudniu przyjdzie znów Mikołaj!


Ref.: Duży krok….



Piosenka „Kochane skarby Babcia i Dziadek”
sł. i muz. Jacek Rumiński

1. Gdy ci smutno, gdy ci źle

Kto przytuli cię?

Kto naprawi każdą rzecz

i do snu utuli Cię?

Kto uczesze, ugotuje,

Wycałuje, przypilnuje,

Kto nam bajki opowiada,

zgadnij kto?


Ref. To nasze skarby,

Babcia i Dziadzio.

Zawsze nas chwalą,

nigdy nie karzą.

Więc my życzenia pięknie składamy,

laurki z sercem dziś dla Was mamy.


2. Nasza Babcia zalatana,

aerobik już od rana.

Zawsze miła, uśmiechnięta

i o wnukach wciąż pamięta.

A nasz Dziadek ciągle młody,

nie ma wąsów ani brody.

Nosi dżinsy, żuje gumę,

w piłkę gra.



Klasyka dla Smyka - w tym miesiącu słuchamy i bawimy się przy utworach:

"Kopenhaski pociąg parowy" - C.H. Lumbeye

"W grocie króla gór" z suity "Peer Gynt" - E. Grieg




Rymowanka „Pani Zima”
Tekst: Monika Dudzińska

Idzie do nas Pani Zima,

a za sobą ciągnie sanki.

Razem z zimą też przybyły,

śniegowe bałwanki.


Idzie do nas Pani Zima,

Górą, rzeką, morza brzegiem.

Idzie przez las i przez pole,

Sypie mocno śniegiem.


Lecą z nieba białe płatki,

Lecą duże, małe.

Już nie widać w lesie chatki,

wszystko jest już białe.



Zabawa z gestem „W leśniczówce za lasem”

W leśniczówce - /pokazujemy daszek z dłoni,

za lasem - /machamy jak na pożegnanie dłonią,

Spoglądając przez okno /zwijamy dłoń w „ okulary”,

Szmer usłyszał leśniczy /nadstawiamy ucho pomagając sobie dłonią,

Zajączek puka do drzwi: /pukamy paluszkiem o drzwi,

-oj, pomóż, pomóż, pomóż mi, /chwytamy się obiema dłońmi za głowę i kiwamy na obie strony

bo mi głód doskwiera dziś /trzęsiemy się z zimna

-chodź zajączku tu do mnie, /wołamy go dłonią do siebie,

ja ciebie ochronię. /wykonujemy gest kołyski obiema dłońmi kołysząc na boki.


Zajączki - Wigilijka 2020

 

wigilia

 

Zajączki - Świąteczne wariacje

 

7.Świąteczne wariacje

 

Zajączki - Choineczka czy czapeczka?

 

6.Choineczka czy zapeczka

6aChoineczka czy czapeczka

 

Zajączki - Zabawy z matą do kodowania

 

5.Mata do kodowania

 

Zajączki - Choinka

Zajączki wraz z wychowawczyniami serdecznie dziękują

Patrykowi i jego Tacie za przepiękną choinkę.

4. Choinka

 

Zajączki - Wizyta św. Mikołaja

 

2.Mikołaj

 

Zajączki - Zabawy plastyczno-techniczne - Dzień Pluszowego Misia, Kraina Dinozaurów

 

1zabawy plastyczn Dzień Pluszowego Misia

1.zabawy plastyczne Kraina Dinozaurów

 

ZAJĄCZKI - GRUDZIEŃ 2020

 
Tematy kompleksowe na grudzień

1.      Czekamy na Mikołaja.

2.      Przeciwieństwa.

3.      Idzie zima.

4.      Święta tuż tuż.



Ogólne zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

-        zapoznanie dzieci z legendą o Świętym Mikołaju,

-        zapoznanie z informacjami dotyczącymi tradycji Mikołajkowych w innych krajach,

-        zapoznanie ze znaczeniem naturalnego i sztucznego źródła światła dla ludzi, roślin

i zwierząt,

-        dostrzeganie zdrowotnych walorów snu i odpoczynku,

-        dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu,

-        zapoznanie z tradycjami świątecznymi,

-        kształtowanie postaw proekologicznych,

-        rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, pamięci i uwagi

-        obserwowanie otaczającego świata, zmian zachodzących w przyrodzie,

-        kształtowanie umiejętności uważnego słuchania,

-        wzbogacanie słownictwa,

-        rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

-        rozwija pamięć wzrokową i słuchową,

-        rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej,

-        rozwijanie umiejętności matematycznych,

-        rozwijanie sprawności fizycznej, koordynacji ruchowej,

-        rozwijanie słuchu muzycznego,

-        rozwijanie umiejętności wokalnych,

-        rozbudzanie ciekawości poznawczej,

-        słuchanie muzyki poważnej,

-        budzenie zainteresowania sztuką,

-        rozwijanie aktywności twórczej,

-        rozwijanie sprawności manualnej,

-        rozwijanie zainteresowania literaturą dla dzieci,

-        wykonywanie prostych eksperymentów,

-        szukanie rozwiązań do stawianych problemów,

-        rozwijanie umiejętności komunikowania się za pomocą symboli graficznych,




Piosenka „Mała gwiazdka – rock and roll”
sł. M. Dzidzińska, muz. Paulina Chmurska

1.OJuż na niebie gwiazdka świeci

wypatrują wszystkie dzieci,

aż Mikołaj tu saniami

wnet przybędzie z prezentami.


Ref: Mała gwiazdka tam na niebie

mruga oczkiem dziś do Ciebie

idzie sobie Mleczną Drogą

przytupując przy tym nogą


2. A Mikołaj już saniami,

mknie po niebie pod gwiazdami.

Gwiazdka tylko się uśmiecha,

bo na Mikołaja czeka!


Ref: Mała gwiazdka…


3. Gwiazdy tańczą rock and roll'a

Święta to najlepsza pora!

Gwiazdka już na ziemię leci,

bo chce poznać wszystkie dzieci.


Ref: Mała gwiazdka…



Piosenka „Piosenka piernikowa”
muzyka i słowa – Iza Wałaszewska

1. Zanim zaczniesz umyj ręce, podwiń dwa rękawy.

Wsyp do miski mąkę, cukier, a także przyprawy.

Dodaj jajka, świeże masło i pachnący miód.

Gdy skończymy, to dla wszystkich będzie ciastek w bród.


Ref. - A jakie to będą ciastka?

Piernikowe bałwanki, co wsiadają na sanki

i renifer z piernika, co wesoło mknie.

Piernikowe pajace, z których każdy tak skacze,

że już cała rodzinka z nimi tańczyć chce.


2. Teraz ciasto musisz wygnieść, jedną, drugą ręką,

potem dobrze je rozwałkuj, byle nie za cienko.

A z foremek wybierz te, co mają ładny wzór.

Gdy skończymy, to dla wszystkich będzie ciastek w bród.

Ref. – A jakie….



Klasyka dla Smyka - słuchamy i bawimy się przy muzyce klasycznej:

P. Czajkowski "Marsz" z baletu "Dziadek do orzechów"

L. Anderson - "Sleigh bells"

A. Vivaldi - "Zima" cz. III z cyklu "Cztery Pory Roku"




Wierszyk

„Zima”
Dorota Kossakowska

Mroźna zimo, piękna pani,

Czy już zawsze będziesz z nami?

Daj nam śniegu, trochę lodu,

Grudniowego garstkę chłodu.

Chcemy jeździć na saneczkach,

I na nartach po góreczkach.

Chcemy lepić dziś bałwana,

Śniegowego super pana.

Śnieżek będzie i lód też,

To jest zima, przecież wiesz.

Będę z wami aż do wiosny,

Zanim spadnie śnieżek z sosny.



Zabawa paluszkowa „Święty Mikołaj idzie…”
(Vademecum przedszkolnych zabaw. Zima)

Świecą gwiazdeczki, świecą na niebie,
dzieci poruszają palcami w powietrzu

Święty Mikołaj idzie do Ciebie.
uderzają otwartymi dłońmi o podłogę

Cicho, cichutko skrada się Święty,
przykładają palec do ust, palcami drugiej dłoni „Idą” po podłodze

w ogromnym worku niesie prezenty.
rysują w powietrzu ogromne koło

A kiedy słońce rano zaświeci,
rysują palcem małe koło

uśmiech zagości na twarzach dzieci.
przykładają dłonie do twarzy i uśmiechają się

Ty, Mikołaju, serce masz złote,
formują z obydwu dłoni serce

Tobie bić brawo mam dziś ochotę.
biją brawo



Narodowe Święto Niepodległości w Zajączkach

 

11 listopad

 

Katecheza dla Zajączków

 

modlitwa3

Katecheza dla Zajączków (pdf)

 

ZAJĄCZKI - REALIZACJA PROJEKTU "ZABAWY SZTUKĄ"

 
Realizacja projektu "Zabawy sztuką" 

Zajączki inspirowały się dziełami takich twórców jak:


- Pablo Picasso, 

- Giuseppe Arcimboldo (sztuka niemalowana - kompozycje z warzyw i owoców) 

- budowle i miasta - Piet Mondrian (budowle i miasta)

- Wassily Kandisky (kolor i rytm)

1. pablo picasso

2.Sztuka niemalowana Giuseppe Arcimboldo

3.Budowle i miasta Piet Mondrian

4.Kolor i rytm Wassily Kandinsky

 

 

ZAJĄCZKI - LISTOPAD 2020

 

Tematy kompleksowe na miesiąc listopad

1.  Co zwierzęta robią jesienią.

2.  Jak przekazujemy informacje.

3.  Opiekujemy się zwierzętami.

4.  Tutaj rosły paprocie.



Ogólne zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

-        rozwijanie aktywności twórczej,

-        rozwijanie sprawności manualnej,

-        rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,

-        obserwowanie otaczającego świata,

-        kształtowanie umiejętności uważnego słuchania,

-        wzbogacanie słownictwa,

-        rozwija pamięć wzrokową i słuchową,

-        kształtowanie orientacji przestrzennej,

-        rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej,

-        rozwijanie umiejętności matematycznych,

-        rozwijanie sprawności fizycznej,

-        rozwijanie koordynacji ruchowej,

-        rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

-        rozwijanie słuchu muzycznego,

-        rozwijanie umiejętności wokalnych,

-        rozbudzanie ciekawości poznawczej,

-        rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,

-        słuchanie muzyki poważnej,

-        budzenie zainteresowania sztuką,

-        rozwijanie zainteresowania literaturą dla dzieci,

-        wykonywanie prostych eksperymentów,

-        szukanie rozwiązań do stawianych problemów,

-        dostrzeganie zmian w przyrodzie związanych z aktualna porą roku,

-        poznawanie dawnych i obecnych sposobów przekazywania informacji,

-        uwrażliwianie na potrzebę opieki nad zwierzętami domowymi,

-        poznanie historii powstania węgla,

-        poznawanie alternatywnych źródeł energii,

-        rozwijanie umiejętności komunikowania się za pomocą symboli graficznych,

-        realizacja projektu „Choć niewiele mamy lat, to zwiedzamy cały świat” (Spotkanie z brytyjską królową).



Piosenka „Mały jeż”
sł. i muz. Paulina Chmurska

1. Mój przyjaciel mały jeż
to jest bardzo miły zwierz.
Jeżyk tupie tup, tup, tup,
jeśli umiesz też tak zrób.
[tupanie]

2. Mój przyjaciel mały jeż
to jest bardzo miły zwierz.
Jeżyk puka puk, puk, puk,
jeśli umiesz też tak zrób.
[pukanie]

3. Mój przyjaciel mały jeż
to jest bardzo miły zwierz
Jeżyk szura szur, szur, szur,
jeśli umiesz też tak zrób
[pocieranie rękami]

4. Mój przyjaciel mały jeż
to jest bardzo miły zwierz.
Jeż jak kulka zwinął się.
i my też schowamy się.



Piosenka „Dzień Pluszowego misia”
sł. M. Dudzińska, muz. Paulina Chmurska

1.W święto pluszowego misia
wszyscy bardzo się starają.
Miś ma krawat na swej szyi,
sto lat mu śpiewają.

Ref: Misiu, misiu, mój kochany
co byś dostać chciał w prezencie?
Może ciastko, albo miodek
a może coś więcej?

2. Wszystkie dzieci na tym świecie
miś pluszowy do snu tuli
i w zabawie towarzyszy,
i w smutku przytuli

3. Misio tylko się uśmiecha
zdradza swoją tajemnicę
chce by misia wszystkie dzieci
kochały nad życie



Klasyka dla Smyka - słuchamy i bawimy się przy muzyce klasycznej:

Leo Delibes - Pizzicato z baletu "Silvia"

C. Saint-Saens - "Akwarium" z cyklu "Karnawał zwierząt"

A. Ponchielii - "Taniec godzin"



Zabawa muzyczno-ruchowa „Taniec niedźwiedzia”
(z płyty Hopsanki Zabawianki)

Ja jestem duży niedźwiedź, przychodzę do Was z lasu
Zatańczcie ze mną szybko, bo nie mam dużo czasu
/dzieci naśladuje ciężkie ruchy niedźwiedzia/

Krok, krok, stop, krok, krok, stop
Klap, klap, tup, tup, obrót, skok
Ręce do góry, w dół i w bok
I Jeszcze jeden obrót, hop
/refren piosenki wykonywany zgodnie ze słowami/

Ja jestem duży niedźwiedź, przychodzę do Was z lasu
Zatańczcie ze mną szybciej, bo nie mam dużo czas
Krok, krok, stop…



ZAJĄCZKI - SPOTKANIE Z TATĄ PATRYKA

 

spotkanie z tatą Patryka

 

Serdecznie dziękujemy za odwiedziny ! 

 

TA STRONA UŻYWA COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information