Tematy kompleksowe na miesiąc styczeń
1. Witamy Nowy Rok
2. Dbamy o ptaki i zwierzęta zimą
3. Święto Babci i Dziadka
4. W krainie śniegu i lodu
Ogólne zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- stwarzanie okazji do dostrzegania rytmu pór roku,
- utrwalanie nazw poszczególnych miesięcy w roku i kolejności ich występowania,
- utrwalenie znajomości pór roku oraz przyporządkowanie im określonych miesięcy,
- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w poszczególnych porach roku.
- zapoznanie ze stałością następstw dni tygodnia, zapamiętywanie ich w odpowiedniej kolejności,
- kształcenie umiejętności relacjonowania wydarzeń za pomocą rysunku
- umożliwienie dzieciom ekspresji, spostrzeżeń i przeżyć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu,
- kształtowanie umiejętności rozumienia informacji przedstawionych w formie symbolu
- wdrażanie do posługiwanie się liczbami w aspekcie porządkowym,
- zapoznanie z różnymi rodzajami zegarów
- zachęcenie dzieci do dokarmiania ptaków w okresie zimy.
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych gatunków ptaków zimujących w Polsce
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej, sprawności manualnej, koordynacji wzrokowej i kreatywności,
- umożliwienie dzieciom ekspresji, spostrzeżeń i przeżyć w różnych formach działalności z zastosowaniem przedmiotów codziennego użytku i materiału przyrodniczego,
- rozbudzanie zainteresowania losem zwierząt w czasie zimy, zapoznanie z pojęciami: paśnik, lizawka, leśniczy.
- wprowadzenie pojęć: „rodzina i drzewo rodzinne /genealogiczne/”,próby wykonania drzewa genealogicznego dotyczącego najbliższej rodziny, prawidłowe nazywanie jej członków,
- budzenie szacunku do wszystkich członków swojej rodziny, a szczególnie do osób starszych.
- wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i rozsądku podczas zabaw zimowych.
- budzenie zainteresowań przyrodą i życiem ludzi i na Dalekiej Północy,
- poznanie wyglądu i niektórych zwyczajów Eskimosów ,
- kształcenie wyobraźni przestrzennej, pomysłowości, inwencji twórczej,
- utrwalanie i poszerzanie wiadomości o zwierzętach zamieszkujących Grenlandię, poprzez
- rozwiązywanie zagadek podkreślających charakterystyczne cechy danych zwierząt
- kształtowanie operacji myślowych tj. analiza, synteza, porównywanie, klasyfikowanie, uogólnianie,
- rozwijanie umiejętności komunikowania się za pomocą symboli graficznych.
Piosenka „Taniec noworoczny”
sł. i muz. Paulina Chmurska
Ref.: Duży krok w Nowy Rok.
Skoki dwa - hop sa sa!
Kroczek w tył zrobisz Ty!
To jest taniec noworoczny
raz, dwa, trzy! /x2
1. Styczeń nowy rok zaczyna,
luty to jest sroga zima.
Marzec miesza nam pogody,
kwiecień dużo ma urody!
Ref.: Duży krok ….
2. Maj to kwiatów pełen gaj
Czerwiec ciepły niczym raj
W lipcu słońce mocno świeci
Sierpień lubią wszystkie dzieci!
Ref.: Duży krok ….
3. Wrzesień idzie do przedszkola.
A październik już w kaloszach
bo listopad mokra pora
W grudniu przyjdzie znów Mikołaj!
Ref.: Duży krok….
Piosenka „Kochane skarby Babcia i Dziadek”
sł. i muz. Jacek Rumiński
1. Gdy ci smutno, gdy ci źle
Kto przytuli cię?
Kto naprawi każdą rzecz
i do snu utuli Cię?
Kto uczesze, ugotuje,
Wycałuje, przypilnuje,
Kto nam bajki opowiada,
zgadnij kto?
Ref. To nasze skarby,
Babcia i Dziadzio.
Zawsze nas chwalą,
nigdy nie karzą.
Więc my życzenia pięknie składamy,
laurki z sercem dziś dla Was mamy.
2. Nasza Babcia zalatana,
aerobik już od rana.
Zawsze miła, uśmiechnięta
i o wnukach wciąż pamięta.
A nasz Dziadek ciągle młody,
nie ma wąsów ani brody.
Nosi dżinsy, żuje gumę,
w piłkę gra.
Klasyka dla Smyka - w tym miesiącu słuchamy i bawimy się przy utworach:
"Kopenhaski pociąg parowy" - C.H. Lumbeye
"W grocie króla gór" z suity "Peer Gynt" - E. Grieg
Rymowanka „Pani Zima”
Tekst: Monika Dudzińska
Idzie do nas Pani Zima,
a za sobą ciągnie sanki.
Razem z zimą też przybyły,
śniegowe bałwanki.
Idzie do nas Pani Zima,
Górą, rzeką, morza brzegiem.
Idzie przez las i przez pole,
Sypie mocno śniegiem.
Lecą z nieba białe płatki,
Lecą duże, małe.
Już nie widać w lesie chatki,
wszystko jest już białe.
Zabawa z gestem „W leśniczówce za lasem”
W leśniczówce - /pokazujemy daszek z dłoni,
za lasem - /machamy jak na pożegnanie dłonią,
Spoglądając przez okno /zwijamy dłoń w „ okulary”,
Szmer usłyszał leśniczy /nadstawiamy ucho pomagając sobie dłonią,
Zajączek puka do drzwi: /pukamy paluszkiem o drzwi,
-oj, pomóż, pomóż, pomóż mi, /chwytamy się obiema dłońmi za głowę i kiwamy na obie strony
bo mi głód doskwiera dziś /trzęsiemy się z zimna
-chodź zajączku tu do mnie, /wołamy go dłonią do siebie,
ja ciebie ochronię. /wykonujemy gest kołyski obiema dłońmi kołysząc na boki.