Grupa wiekowa: 5 LATKI
wychowawcy: mgr Malwina Łukaszewicz , mgr Marta Romaniuk - Blachura, mgr Justyna Płaszczyńska
Dziękujemy serdecznie Tacie Patryka za piękną choinkę.
Tematy kompleksowe na miesiąc grudzień
1.Mikołaju, czekamy!
2.Zabawa w teatr
3.Stroimy choinkę
Ogólne zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
Umiejętności dziecka:
· Zna tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia
· Ilustruje ruchem słuchaną muzykę
· Gra na prostych instrumentach – janczarach
· Słucha tekstów literackich i wypowiada się na temat ich treści
· Rozwija analizę i syntezę słuchową
· Czerpie radość z dawania prezentów
· Rozpoznaje i nazywa podstawowe figury geometryczne
· Liczy, wymieniając liczebniki w poprawnej kolejności
· Ustala wynik dodawania i odejmowania
· Klasyfikuje przedmioty według określonej cechy
· Porusza się w przestrzeni zgodnie z pleceniami: w lewo, w prawo, do przodu, do tyłu
· Stosuje określenia stosunków przestrzennych: wyżej, niżej, nad, pod, obok
· Rozumie znaczenie niektórych symboli graficznych
· Wie, jak powstaje cień
· Rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe
· Łączy w pary pasujące obrazki
· Wykonuje różnymi technikami prace plastyczno-techniczne
· Wskazuje kierunek pochodzenia dźwięku
· Śpiewa piosenki
· Zna drogę listu od nadawcy do odbiorcy
· Przestrzega reguł gry
· Czerpie radość ze wspólnej zabawy i chętnie uczestniczy w uroczystościach grupowych
· Bierze udział w organizowanych zajęciach ruchowych
· Odgrywa role w zabawach parateatralnych
· Uczy się wyrażać swoje uczucia i emocje
· Jest spostrzegawcze
Piosenka „Grudzień z Mikołajem”
1. Idzie grudzień po grudzie,
Skrzypi buciorami.
Za nim Święty Mikołaj
Jedzie saneczkami.
Ref. Dzeń, dzeń
W grudniowy dzień.
Dzeń, dzeń, dzeń,
Dzeń, dzeń, dzeń,
W grudniowy dzień. (x2)
2. Idzie grudzień z choinką
Po zimowym lesie.
Za nim Święty Mikołaj
Wór prezentów niesie.
Ref. Dzeń, dzeń …
3. Dzieciom małym i dużym
Prezenty rozdają.
Przyjdą także do Ciebie
Grudzień z Mikołajem.
Ref. Dzeń, dzeń …
Piosenka „Siedem reniferów”
1. Saneczkami, saneczkami
latam w górę, w dół
i szybuję pod chmurami
dzieląc je na pół.
Ref. Bo mam odważnych siedem reniferów,
one prowadzą zaprzęg mój.
Z nimi przyjemnie jest tak latać
i góra dół i góra dół i góra dół. x2
2. Dzwoneczkami, dzwoneczkami
dzwonię dzyń, dzyń, dzyń.
No i pędzę pod gwiazdami,
a mój zaprzęg lśni.
Ref. Bo mam odważnych siedem …..
Wierszyk o Mikołaju
Cicho, cicho, słychać coś
Chyba jedzie ważny gość…
Długą brodę wiatr kołysze
Cicho, cicho, już go słyszę!
Dzwonią dzwonki, pada śnieg,
Popatrz, popatrz, chyba śnię!
Już jest tutaj razem z nami,
Z dużym workiem z prezentami!
Zabawa muzyczno-ruchowa „Gimnastyka bałwanków”
/Dzieci wykonują ruchy zgodne ze słowami piosenki/
Tańczyły bałwanki, machały miotłami
Tańczyły bałwanki, kiwały głowami
Skakały wysoko tak jak pajacyki
Zgubiły w tym tańcu wszystkie swe guziki
Kłaniamy się, kłaniamy, guzików szukamy
Pływamy, pływamy, guzików szukamy
Biegamy, biegamy, guzików szukamy
Na palcach stąpamy, guzików szukamy
Wspinamy się, wspinamy, guzików szukamy
Kucamy, kucamy, guzików szukamy
Tematy kompleksowe na miesiąc grudzień
1. Mikołaju, czekamy!
2. Zabawa w teatr
3. Stroimy choinkę
Ogólne zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
Umiejętności dziecka:
· Zna tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia
· Ilustruje ruchem słuchaną muzykę
· Gra na prostych instrumentach – janczarach
· Słucha tekstów literackich i wypowiada się na temat ich treści
· Rozwija analizę i syntezę słuchową
· Czerpie radość z dawania prezentów
· Rozpoznaje i nazywa podstawowe figury geometryczne
· Liczy, wymieniając liczebniki w poprawnej kolejności
· Ustala wynik dodawania i odejmowania
· Klasyfikuje przedmioty według określonej cechy
· Porusza się w przestrzeni zgodnie z poleceniami: w lewo, w prawo, do przodu, do tyłu
· Stosuje określenia stosunków przestrzennych: wyżej, niżej, nad, pod, obok
· Rozumie znaczenie niektórych symboli graficznych
· Wie, jak powstaje cień
· Rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe
· Łączy w pary pasujące obrazki
· Wykonuje różnymi technikami prace plastyczno-techniczne
· Wskazuje kierunek pochodzenia dźwięku
· Śpiewa piosenki
· Zna drogę listu od nadawcy do odbiorcy
· Przestrzega reguł gry
· Czerpie radość ze wspólnej zabawy i chętnie uczestniczy w uroczystościach grupowych
· Bierze udział w organizowanych zajęciach ruchowych
· Odgrywa role w zabawach parateatralnych
· Uczy się wyrażać swoje uczucia i emocje
· Jest spostrzegawcze
Piosenka „Grudzień z Mikołajem”
1. Idzie grudzień po grudzie,
Skrzypi buciorami.
Za nim Święty Mikołaj
Jedzie saneczkami.
Ref. Dzeń, dzeń
W grudniowy dzień.
Dzeń, dzeń, dzeń,
Dzeń, dzeń, dzeń,
W grudniowy dzień. (x2)
2. Idzie grudzień z choinką
Po zimowym lesie.
Za nim Święty Mikołaj
Wór prezentów niesie.
Ref. Dzeń, dzeń …
3. Dzieciom małym i dużym
Prezenty rozdają.
Przyjdą także do Ciebie
Grudzień z Mikołajem.
Ref. Dzeń, dzeń …
Piosenka „Siedem reniferów”
1. Saneczkami, saneczkami
latam w górę, w dół
i szybuję pod chmurami
dzieląc je na pół.
Ref. Bo mam odważnych siedem reniferów,
one prowadzą zaprzęg mój.
Z nimi przyjemnie jest tak latać
i góra dół i góra dół i góra dół. x2
2. Dzwoneczkami, dzwoneczkami
dzwonię dzyń, dzyń, dzyń.
No i pędzę pod gwiazdami,
a mój zaprzęg lśni.
Ref. Bo mam odważnych siedem …..
Wierszyk o Mikołaju
Cicho, cicho, słychać coś
Chyba jedzie ważny gość…
Długą brodę wiatr kołysze
Cicho, cicho, już go słyszę!
Dzwonią dzwonki, pada śnieg,
Popatrz, popatrz, chyba śnię!
Już jest tutaj razem z nami,
Z dużym workiem z prezentami!
Zabawa muzyczno-ruchowa „Gimnastyka bałwanków”
/Dzieci wykonują ruchy zgodne ze słowami piosenki/
Tańczyły bałwanki, machały miotłami
Tańczyły bałwanki, kiwały głowami
Skakały wysoko tak jak pajacyki
Zgubiły w tym tańcu wszystkie swe guziki
Kłaniamy się, kłaniamy, guzików szukamy
Pływamy, pływamy, guzików szukamy
Biegamy, biegamy, guzików szukamy
Na palcach stąpamy, guzików szukamy
Wspinamy się, wspinamy, guzików szukamy
Kucamy, kucamy, guzików szukamy
Do naszego konkursu zgłoszono 13 prac przedstawiających wymarzone/ulubione misie. Oprócz podziwiania prac na naszej wystawie ogromną frajdę sprawiło nam wymyślanie pseudonimów dla konkursowych misiów. Wśród nich znalazły się: Kolorowy Miś Żartowniś, Miś Puszatek, Miś Lekki jak Piórko, Szczęśliwy Miś, Miś Rozmarzony, Miś - Błyszczący Nosek, Okrągły Miś, Miś Rajdowiec, Plastelinowy Przytulaśny Miś, Elegancki Miś, Pękaty Miś, Misiowa Miss (z najdłuższymi rzęsami) oraz Kolorowy Miś Uśmieszek.
Konkursowe Misie są niepowtarzalne i piękne, wszystkie prace zajęły I MIEJSCE.
Dziękujemy Dzieciom za zaangażowanie i cudowne pomysły, a Rodzicom za pomoc w ich realizacji tudzież przyzwolenie na zupełnie swobodną i nieskrępowaną twórczość swoich pociech.
Serdecznie Gratulujemy!
Tematy kompleksowe na miesiąc listopad
1. Kap, kap, kap
2. Jakie to ciekawe!
3. Nasze zwierzaki
4. Idę z misiem do przedszkola
Ogólne zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
Umiejętności dziecka:
· Rozumie pojęcie prognoza pogody
· Rozpoznaje i nazywa różne zjawiska atmosferyczne
· Opisuje ilustracje
· Dzieli wyrazy na sylaby
· Uczestniczy w zabawach artykulacyjnych
· Słucha tekstów literackich i wypowiada się na ich temat
· Prowadzi dialog
· Uczestniczy w zabawach dramowych
· Ubiera się stosownie do pogody
· Interesuje się przyrodą
· Poznaje właściwości wody
· Przeprowadza proste doświadczenia
· Wie, jakie zwierzęta można hodować w domu
· Jest opiekuńcze w stosunku do zwierząt
· Wie, na czym polega praca weterynarza
· Rozwija koordynację wzrokowo-ruchową
· Wykonuje kompozycje plastyczne według własnego pomysłu
· Rozpoznaje i nazywa wybrane figury geometryczne
· Przelicza elementy
· Orientuje się w przestrzeni
· Stosuje określenia dotyczące długości
· Mierzy długość dowolnie obraną miarą
· Porównuje wielkość przedmiotów
· Dostrzega układy rytmiczne i je kontynuuje
· Odwzorowuje układy elementów
· Bawi się przy muzyce i śpiewa piosenki
· Rozpoznaje dźwięki z otoczenia
· Posługuje się nożyczkami
· Przestrzega obowiązujących zasad
· Bierze aktywny udział w zabawach rytmiczno-ruchowych
· Rozwija motorykę małą w trakcie ćwiczeń grafomotorycznych
Piosenka „Wiatr Psotnik”
Wiatr zapukał w okno, do dzieci:
“Halo, hej dzieciaki, jak leci?
Nie chce mi się biegać po polach,
przyjdę do waszego przedszkola”
Nie! nie! nie!
Wietrzyku – Psotniku
– masz chmurki przegonić,
utulić sarenki w lesie,
kałuże osuszyć,
i liście posprzątać,
bez ciebie cóż zrobi jesień?
“A ja chcę rozkręcić zabawki,
albo rozkołysać huśtawki.
Wolę dmuchać w trąbki, piszczałki,
zbudzić wasze misie i lalki”
Nie! nie! nie!
Wietrzyku – Psotniku
– masz chmurki przegonić,
utulić sarenki w lesie,
kałuże osuszyć,
i liście posprzątać,
bez ciebie cóż zrobi jesień?
Piosenka „Popatrzcie na jamniczka”
1. Popatrzcie na jamniczka!
Wyturlał się z koszyczka,
zaczaił się na babcię
i porwał babci kapcie.
Ref. A jak spał, a jak spał
taką grzeczną minę miał (2x)
2. Poszarpał chustkę w róże
i zrobił dwie kałuże,
i moją nową lalkę
zaciągnął pod wersalkę.
Ref. A jak spał, a jak spał
taką grzeczną minę miał (2x)
3. A teraz gdzieś ucieka
i szczeka, szczeka, szczeka.
Łapiemy więc jamniczka,
Niech wraca do koszyczka.
Ref. Bo jak spał, bo jak spał
taką grzeczną minę miał (2x)
4. Pod stołem jest koszyczek
W koszyczku śpi jamniczek
Jamniczek sobie śpi-i…!
Jak się zbudzi będzie zły!
Zabawa muzyczno-ruchowa „Dmucha wiatr”
Dmucha wiatr /dmuchamy/
Szumią drzewa /poruszamy dłońmi nad głową, mówimy „szszszszsz…”/
Idzie burza /uderzamy dłońmi o uda/
I ulewa /wykonujemy młynek dłońmi/
A ja w domu schowam się /robimy nad głową daszek/
Deszcz nie zmoczy mnie /poruszamy wskazującym palcem w geście „nie”/
Kap, kap, kap, kap, kap, kap /pokazujemy palcami spadające kropelki/
deszcz nie zmoczy mnie /poruszamy wskazującym palcem w geście „nie”/
Kap, kap, kap, kap, kap, kap
deszcz nie zmoczy mnie
Zabawa „Taniec przyklejaniec”
Zatańczymy śmieszny taniec
Mały taniec przyklejaniec
Teraz rączki przykleimy i wesoło zatańczy
Zatańczymy śmieszny taniec
Mały taniec przyklejaniec
Teraz łokcie przykleimy i wesoło zatańczymy
Zatańczymy śmieszny taniec
Mały taniec przyklejaniec
Teraz brzuszki przykleimy i wesoło zatańczymy
Zatańczymy śmieszny taniec
Mały taniec przyklejaniec
Teraz palce przykleimy i wesoło zatańczymy
Zatańczymy śmieszny taniec
Mały taniec przyklejaniec
Teraz plecy przykleimy i wesoło zatańczymy